Dorosłość to kolejny etap życiowy, który wiąże się z wieloma możliwościami, ale też obciążeniami, zadaniami. Człowiek dorosły to też nie zawsze człowiek dojrzały. Warto tu odwołać się do wiedzy neuropsychologicznej, według której struktury mózgowe odpowiedzialne za kontrolę zachowania, funkcje wykonawcze czyli pewną dojrzałość, opanowanie są w pełni ukształtowane nawet dopiero około 35 roku życia.
Ciekawą koncepcję dorosłości sformułował Erik H. Erikson, który opisał etapy rozwoju człowieka oraz kryzysy, które im towarzyszą.
Ten czas, (stadium szóste) konfrontuje jednostkę z kryzysem o biegunach intymność vs izolacja, w wyniku prawidłowo rozwiązanego kryzysu pojawia się miłość. W okresie tym głównym zadaniem rozwojowym jest znalezienie własnego miejsca w systemie relacji społecznych, w których osoba żyje. Najważniejszym celem jest osiągnięcie tożsamości, która umożliwi wypełnianie zadań przypadających na ten okres życia człowieka. Młody dorosły, który ukształtował już swoją tożsamość jest gotowy do tworzenia świadomych związków przyjacielskich i przede wszystkim partnerskich, małżeńskich. Intymność według E. H. Eriksona (Sęk, 1998, s 63) jest to zdolność do pełnego, otwartego i bliskiego zarazem kontaktu z drugą osobą przy pełnym zachowaniu tożsamości własnej i tożsamości drugiej osoby. Dojrzałe związki intymne są możliwe tylko wówczas, gdy człowiek ma ukształtowane poczucie własnej tożsamości, co było centralnym zadaniem poprzedniego okresu rozwojowego. Trudności w rozwiązywaniu wyzwań stojących przed jednostką w tym stadium dają w efekcie zaburzenia w tworzeniu się tożsamości, poczucie izolacji i pozostawania poza głównym nurtem aktywności istotnych dla człowieka w tym momencie życia lub nieumiejętność godzenia różnych ról społecznych i zawodowych (Harwas-Napierała, Trempała, 2000, s. 205).
Etap średniej dorosłości (siódme stadium) dotyczy konfliktu: generatywność vs stagnacja, a efektem rozwiązania kryzysu jest troska. W tej fazie rozwojowej dochodzi do konfrontacji pomiędzy życiodajnością, określaną jako generatywność, twórczość lub produktywność a stagnacją, czyli biernością, zastojem i impasem. Na życiodajną produktywność tej fazy składa się zdolność do kreatywnego tworzenia i konstruktywnego życia. Przeciwieństwem życiodajności i generatywności jest stagnacja, która pojawia się, gdy zachwiana zostaje zdolność do kreatywnej i twórczej działalności. Stagnacja prowadzi do poczucia frustracji, a nawet bezsensu, która jednak na optymalnym poziomie jest pozytywnym ponieważ może prowadzić do podjęcia pożądanych zmian w życiu.
Dorosłość z perspektywy terapii schematu (III fala terapii CBT) odzwierciedla się w tak zwanym trybie Zdrowego Dorosłego- to styl funkcjonowania, do którego w procesie psychoterapii dążymy. Warto go dostrzegać, wzmacniać w sobie, ponieważ to najbardziej adaptacyjny, zdrowy właśnie i satysfakcjonujący sposób funkcjonowania.
Tak definiowane są następujące wymiary/cechy Zdrowego Dorosłego:
Bibliografia:
Dr Maria Jankowska, Akademia Pedagogiki Specjalnej, Warszawa. Sposoby rozwiązywania kryzysów w teorii psychospołecznego rozwoju E. H. Eriksona w aspekcie rozwoju człowieka i zdrowia psychicznego oraz zaburzeń w rozwoju.