Diagnoza dysleksji, dysortografii, dysgrafii, dyskalkulii

Diagnoza dysleksji, dysortografii, dysgrafii, dyskalkulii

Jak przebiega diagnoza specyficznych trudności szkolnych?

Taką diagnozę przeprowadza zespół specjalistów- psycholog i pedagog. Aby przeprowadzić taką diagnozę nie trzeba żadnego skierowania, jednak często rodzice są kierowani na diagnozę przez nauczycieli, którzy obserwując na co dzień dziecko , zauważają pewne trudności w uczeniu się czytania, pisania, liczenia.

Dlaczego wczesna diagnoza problemów w uczeniu się jest tak ważna?

Zauważenie i wdrożenie odpowiedniego wsparcia dla dziecka, u którego wykryto ryzyko dysleksji lub dysleksję pozwala na zminimalizowanie niekorzystnych skutków trudności oraz zapobiega wystąpieniu wtórnych problemów dziecka. Wtórne trudności, jakie mogą wystąpić przy niezdiagnozowanych problemach dyslektycznych to np. spadek motywacji do nauki, obniżenie samooceny z powodu porażek edukacyjnych, czasem nawet odmowa chodzenia do szkoły.

Jakie są specyficzne trudności w uczeniu się?

  • dysleksja – specyficzne trudności w opanowaniu umiejętności czytania,
  • dysgrafia – specyficzne trudności w osiąganiu dobrego poziomu graficznego pisma,
  • dysortografia – specyficzne trudności w opanowaniu umiejętności poprawnego pisania,
  • dyskalkulia – specyficzne trudności w nauce matematyki.

O wyżej wymienionych trudnościach mówimy wtedy, kiedy pomimo przeciętnych, prawidłowych możliwości intelektualnych, odpowiedniego, stymulującego środowiska dzieci nie mogą w odpowiednim wieku nauczyć się czytania, pisania, liczenia. Trudności wynikające z dysleksji mogą ujawniają się w nauce różnych przedmiotów, np. w nauce języków, matematyki, chemii, , historii, biologii. Słabsze są wówczas też  umiejętności związane z koordynacją ruchową, stąd dzieci, u których rozpoznano dysleksję mogą mieć również kłopoty na w-f.

Jak wygląda diagnoza dysleksji?

Z reguły są to dwa spotkania, każde z nich trwa minimum dwie godziny. Przeprowadzany jest podczas nich wywiad z rodzicem, ale główna diagnoza polega na wykonaniu szeregu testów psychologicznych i pedagogicznych, które mają za zadanie sprawdzić funkcjonowanie intelektualne oraz percepcyjne dziecka. Po diagnozie wydawana jest opinia z odpowiednimi zaleceniami, która honorowana jest przez szkoły i komisje egzaminacyjne.

Potrzebujesz terapii lub konsultacji?

Zadzwoń i umów wizytę Umów wizytę on-line