Terapia integracji sensorycznej

Integracja sensoryczna to proces przetwarzania bodźców sensorycznych, czyli wrażeń płynących z ciała i ze środowiska podczas którego układ nerwowy człowieka odbiera informacje płynące z receptorów wszystkich zmysłów (czyli zmysłu dotyku, równowagi, czucia głębokiego, węchu, smaku, wzroku i słuchu). Zadaniem prawidłowo funkcjonującego układu nerwowego jest zorganizować te informacje w taki sposób,  aby wykorzystywać je w celowym działaniu. Właściwa integracja sensoryczna jest podstawą prawidłowego rozwoju ruchowego, uczenia się i zachowania.

Terapia integracji sensorycznej

Nieprawidłowości w obszarze integracji sensorycznej mogą prowadzić do opóźnienia prawidłowego rozwoju dziecka. Często manifestują się utrudnieniami  lub zaburzeniami w procesie uczenia oraz  trudnościami w radzeniu sobie z emocjami.

Nieprawidłowy przebieg procesów integracji sensorycznej często współwystępuje np. z całościowymi zaburzeniami rozwoju (zaburzenia ze spektrum autyzmu, ADHD), mózgowym porażeniem dziecięcym, zespołem FAS, zespołami genetycznymi.

Niektóre wskazania do terapii SI:

  • dzieci nadwrażliwe na bodźce (czuciowe, słuchowe, wzrokowe, węchowe) reagujące na nadmiar bodźców pobudzeniem, agresją, lękiem,
  • dzieci poszukujące stymulacji, o obniżonym progu reaktywności na bodźce,
  • dzieci przejawiające trudności emocjonalne,
  • dzieci z trudnościami w zakresie motoryki małej, manifestujące się problemami związanymi z ubieraniem się, zapinaniem guzików, wiązaniem sznurowadeł, z rysowaniem, pisaniem,
  • dzieci z trudnościami w zakresie koordynacji wzrokowo-ruchowej, „niezgrabne” ruchowo

Jakie efekty pozwala uzyskać terapia metodą Integracji Sensorycznej?

Wpływa na poprawę zdolności motorycznych, usprawnia komunikację, organizację jak i poprawę funkcji poznawczych, warunkujących efektywność uczenia się.  Dzieci,  dzięki przeprowadzonej terapii stają się pewniejsze siebie, w prostszy sposób są w stanie sygnalizować swoje potrzeby i wymagania, wykazują się większą otwartością na zachodzące zmiany oraz co najważniejsze łatwiej i szybciej się uczą. Ćwiczenia wykorzystywane w terapii stymulują rozwój i wspomagają koordynację wzrokowo-słuchową. Wpływają w znacznej mierze na redukcję nadmiernej pobudliwości psychoruchowej u dzieci. Metoda SI przynosi oczekiwane rezultaty u dzieci z występującymi całościowymi zaburzeniami rozwojowymi.

Potrzebujesz terapii lub konsultacji?

Zadzwoń i umów wizytę Umów wizytę on-line