Blog

5.08.21

Terapia eeg biofeedback – trening aktywności mózgu

Często pytacie nas o trening biofeedback – jak działa, w czym pomaga. Proponujemy Wam trochę praktycznych informacji o tej metodzie, którą w naszej poradni zajmuje się Jola Dubaj – terapeutka biofeedback, pedagog z wieloletnim doświadczeniem. Terapia EEG Biofeedback to trening aktywności mózgu. Służy do optymalizacji czynności bioelektrycznej mózgu, w celu osiągnięcia usprawnienia działania przy równoczesnej […]

czytaj więcej

2.06.21

Zadbaj o samoocenę swojego dziecka

Częstym problemem zgłaszanym przez rodziców jest niska samoocena u ich dzieci. Co sygnalizują? „Moje dziecko łatwo się poddaje lub w ogóle nie podejmuje działania” „Nie zabiera głosu” „Wchodzi w rolę ofiary, nie zna własnych granic” „Nie wierzy w pochwały i pozytywne opinie na swój temat” „Bywa agresywne” „Stara się być niewidoczne” „Samookalecza się” „Ma depresję”

czytaj więcej

12.10.20

Sposoby na zmartwienia

Doświadczanie nasilonych obaw, zamartwianie się, ciągłe analizowanie tego, co było  lub tego, co może się wydarzyć… może być męczące, prawda? Taki stan rodzi z reguły duży dyskomfort w codziennym życiu, negatywnie wpływa na nastrój, utrudnia funkcjonowanie, czasem powstrzymuje przed podjęciem kroków, na których nam zależy. Duże znaczenie dla samego procesu powstawania i utrwalania się lękowego […]

czytaj więcej

23.06.20

Trening budowania pozytywnej samooceny dla dzieci i młodzieży

  Uwaga, mamy dla Was nowe zajęcia! Często Rodzice pytają nas o zajęcia grupowe, które pomogłyby ich Dzieciom w podniesieniu samooceny, w lepszym poczuciu się z samym sobą, w zmniejszeniu niepokoju i nieśmiałości w kontaktach z innymi, polubieniu siebie.  Wychodzimy naprzeciw osobom, którzy mają poczucie niepewności, niedocenienia, zamkniętych  w sobie, bez dążeń samorealizacyjnych. Przygotowaliśmy dla […]

czytaj więcej

27.04.20

Zarządzanie czasem dla młodzieży

Jak dużo czasu poświęcamy na aktywności, które wydają się być bezcelowe? Jak bardzo chaotycznie kierujemy swoim czasem? Mimo tego, że większość z nas świadomie bądź mniej świadomie wyznacza sobie każdego dnia kierunek działań, to często podejmowane decyzje są odraczane w czasie. A przecież wyznaczanie celów zarówno krótkoterminowych jak i tych wymagających większego zaangażowania pobudza energię […]

czytaj więcej

16.04.20

Pandemiczny zestaw do ćwiczeń integracji sensorycznej dziecka

#jesteśmyzWami Rodzice! Przed zamknięciem placówek wasze dzieciaki bardzo systematycznie korzystały z terapii integracji sensorycznej w naszej poradni. Wiemy, że to była dla Was bardzo ważna pomoc, która nagle musiała zostać czasowo zawieszona. Cieszyliście się z postępów, widzieliście, że terapia działa. Aby zachować ciągłość tych oddziaływań, zachęcamy Was mocno do tego, by kontynuować niektóre z nich […]

czytaj więcej

16.04.20

Jak poprzez zabawę rozwijać relację z dzieckiem

Czas kwarantanny to dla wielu dzieciaków niepowtarzalna okazja, by trochę częściej pobyć  z rodzicami i wciągnąć ich w ciekawe zabawy. Rodzice też mogą na tym wiele „zyskać” – nadrobić czas ze swoimi pociechami oraz  zacieśnić więzi z dzieciakami. Wiemy, że wejście w tryb zabawowy i aktywne, zaangażowane uczestnictwo w dziecięcym świecie to czasem niełatwe zadanie […]

czytaj więcej

23.03.21

Trening uważności z dzieckiem

#jesteśmyzWami Często zgłaszanym przez Was oczekiwaniem jest „Chciałabym/Chciałbym, aby moje dziecko lepiej radziło sobie z emocjami”.  Co to oznacza? Czy chodzi o kontrolę swoich emocji? Unikanie ich? Nie. Pokazujmy dzieciom, że czasem większa siła kryje się w akceptacji, że nie wszystko mogę zmienić, ale mogę zmienić swoją reakcję, swoje nastawienie, swoją ocenę sytuacji. Te umiejętności […]

czytaj więcej

20.03.20

Poczucie wartości – jak je rozwijać

Nie możemy być teraz z Wami osobiście, więc postanowiliśmy pisać do Was o najczęstszych problemach, jakie zgłaszacie. Wielokrotnie w naszej pracy terapeutycznej z dziećmi i młodzieżą spotykamy się z niskim poczuciem własnej wartości. Jak można je rozwijać? W ostatnim czasie można zaobserwować, że wiele dzieci i nastolatków dokonuje negatywnej oceny siebie. Brak wiary we własne możliwości, […]

czytaj więcej

17.03.20

Izolacja a samopoczucie psychiczne – co możesz zrobić dla siebie w tym trudnym czasie

Gdy pewne grupy zawodowe, takie jak lekarze, pielęgniarki, ratownicy medyczni i farmaceuci oraz pracownicy sklepów spożywczych i innych punktów, które nadal pozostają otwarte uwijają się w pocie czoła, żeby ratować innych i umożliwić nam zapewnienie podstawowych potrzeb, reszta oddaliła się w stan dobrowolnej izolacji lub została poddana przymusowej kwarantannie. Z pewnością część z Was przyjęła […]

czytaj więcej

20.09.19

BIOFEEDBACK Skuteczny trening umysłu

BIOFEEDBACK to zagadnienie, które z dnia na dzień zyskuje coraz większą popularność. Dlaczego? Ponieważ jest metodą, która bardzo dobrze wpływa na uwolnienie się od stresu i napięć, a poprzez to poprawia umiejętność koncentracji. W dzisiejszych czasach, o których mówi się, że spowodowały globalną „epidemię stresu”, takie umiejętności jak relaksacja, efektywne radzenie sobie ze stresem nie […]

czytaj więcej

25.06.19

Jak wygląda proces diagnostyczny zaburzeń ze spektrum autyzmu w Engramie?

Proces diagnostyczny jest kilkuetapowy. Pamiętajcie, że diagnozę w kierunku ASD stawia zespół specjalistów, przy użyciu odpowiednich pomocy diagnostycznych. Diagnozę medyczną, nozologiczną stawia specjalista – psychiatra dziecięcy w oparciu o obserwację własną dziecka oraz diagnozę funkcjonalną, skonstruowaną przez  zespół: psychologa, logopedę, terapeutę integracji sensorycznej – fizjoterapeutę. Opinia z diagnozą funkcjonalną zawiera także zalecenia do pracy z […]

czytaj więcej

10.01.19

Najważniejsze etapy rozwojowe okresu wczesnodziecięcego

Okres niemowlęctwa oraz  dzieciństwa charakteryzuje się dynamicznie przebiegającymi zmianami. Tuż po urodzeniu dziecka każda matka z niecierpliwością pragnie je zobaczyć, aby stwierdzić czy jest ono zdrowe. Istnieje cały zespół objawów znanych pediatrom (a często nie zauważanych przez rodziców), które sygnalizują, że rozwój dziecka będzie przebiegał z opóźnieniem lub nieprawidłowo. Dlatego bardzo ważne jest badanie dziecka nie […]

czytaj więcej

3.12.18

Epidemiologia oraz diagnostyka zaburzeń ze spektrum autyzmu

Zaburzenia ze spektrum autyzmu mają bardzo zróżnicowany charakter, w związku z tym nie tworzą jednolitego obrazu, co do symptomów oraz głębokości deficytów. Autyzm jest zaburzeniem rozwoju, które ma podłoże neurobiologiczne, o nieznanej etiologii. Pierwsze sygnały nieharmonijnego oraz  nieprawidłowego rozwoju dziecka występują we wczesnym dzieciństwie, dotyczą m.in. : braku gaworzenia,  braku lub wybiórczości kontaktu wzrokowego  braku […]

czytaj więcej

5.11.18

Rola diety sensorycznej w minimalizowaniu wybiórczości pokarmowej

Coraz częściej po pomoc zgłaszają się rodzice dzieci z wybiórczością pokarmową. W grupie trudności, które są zgłaszane najczęściej znajdują się  miedzy innymi: skłonność do jedzenia tylko kilku wybranych przez siebie produktów, niechęć do próbowania nowych produktów, reakcje histeryczne przy próbie zachęcenia do zjedzenia nowego produktu, domaganie się jedzenia o określonej konsystencji lub wyrazistym smaku. Jeżeli […]

czytaj więcej

12.10.18

Co to jest integracja sensoryczna? Jak rozpoznać zaburzenia regulacji procesów sensorycznych?

Na przestrzeni ostatnich kilku lat dość często słyszy się pytania dotyczące podłoża coraz częściej rozpoznawanych u dzieci zaburzeń rozwojowych. Wielu Rodziców próbuje na co dzień radzić sobie z trudnościami w samoregulacji swoich pociech, zaburzeniami w koncentracji uwagi, wybuchami agresji, wybiórczością pokarmową, zaburzeniami emocjonalnymi,  i wieloma innymi. Ich geneza może być bardzo różna i nie chcemy […]

czytaj więcej

12.12.18

Chcę, ale się boję – o lęku i zamartwianiu się

Choć często myślimy i mówimy o dobrych i złych emocjach, to jest to niekoniecznie trafne sformułowanie. Na przestrzeni setek tysięcy lat wszystkie emocje były i są nam potrzebne, więc dobre/złe mogą być nie emocje same w sobie, ale sposoby ich wyrażania.  Przyznać trzeba, że kiedyś, w zamierzchłej ewolucyjnie przeszłości mieliśmy więcej pożytku z np. lęku, […]

czytaj więcej

27.06.18

Nawet najdłuższa podróż zaczyna się od pierwszego kroku

Dlaczego zmiana w większości ludzi budzi niechęć? I dlaczego, choć wiemy, że dużo zależy od nas samych, tak niechętnie podchodzimy do tworzenia swojej linii życia świadomie? Bardzo chcielibyśmy …………………………(tutaj każdy może wpisać swoje), ale zazwyczaj jesteśmy mistrzami wymówek, poszukiwania wytłumaczeń swoich niepowodzeń w sytuacjach zewnętrznych i najzwyczajniej w świecie lubimy stałość. Dlaczego? Jest na to […]

czytaj więcej

14.06.18

Bajkowy świat – dlaczego i co warto czytać dzieciom?

Za górami, za lasami, dawno, dawno temu….. gdy słyszymy takie słowa, uruchamiają się w nas zapewne wspomnienia z dziecięcych lat, kiedy z zapartym tchem słuchaliśmy bajek, baśni zapadających w pamięć na długi czas. Gdybyśmy teraz zrobili sobie taką małą retrospekcję i przywołali z pamięci emocje, nastrój, który nam wówczas towarzyszył, pewnie byłby to cały wachlarz […]

czytaj więcej

14.05.18

Złość – niechciana emocja

Ile razy w życiu słyszałaś/słyszałeś, że nie można się złościć i że lepiej zachować tą emocję dla siebie? Bo jest zła, bo to nie przystoi, bo nieładnie itp………Często takie informacje kierowane są do dzieci  i oznaczają mniej więcej to: „Nic się nie stało, to nic, że ktoś sprawił Ci przykrość, nie możesz się złościć z […]

czytaj więcej

9.04.18

Nowy standard diagnozy autyzmu już w Kielcach

ADOS-2 już w Kielcach! Po długim okresie oczekiwań otrzymaliśmy właśnie nowe narzędzie diagnostyczne  – ADOS-2 do diagnozy zaburzeń ze spektrum autyzmu dzieci od 12 miesiąca życia i osób dorosłych.  Jest to tzw. złoty standard diagnozy autyzmu na świecie. ADOS-2 jest wystandaryzowanym protokołem bezpośredniej obserwacji, składającym się  z pięciu  modułów zróżnicowanych pod względem wieku i rozwoju […]

czytaj więcej

23.03.18

Psychoterapia – nie taki diabeł straszny

Prawdopodobnie wiele razy przeszło Ci przez myśl, że psychoterapia jest dla osób z problemami psychicznymi, a „normalni” ludzie omijają tą formę pomocy szerokim łukiem? Pewnie tyle samo razy pomyślałeś sobie, że byłoby wspaniale mieć dla siebie czas i mądre wsparcie, by w końcu uporządkować swoje życie, zrozumieć swoje zachowanie, emocje… Niestety w większości z nas […]

czytaj więcej

16.03.18

Narcyzm- epidemia naszych czasów?

      Któż z nas nie zna historii mitycznego Narcyza….. skazanego na wieczne zakochiwanie się w swoim własnym odbiciu widzianym w tafli jeziora za odmowę przyjęcia miłości górskiej nimfy..Narcyz umarł z tęsknoty za sobą i rozpaczy, ponieważ nie mógł posiąść swojego odbicia, a jedynie obserwować je  i podziwiać. Po jego śmierci wyrósł piękny kwiat – narcyz, […]

czytaj więcej

7.03.18

Czego potrzebujesz – o dziecięcych potrzebach ukrytych za objawami

Jak odpowiedzielibyśmy na pytanie „Czego potrzebujesz”? Zapewne każdy z nas miałby na tą odpowiedź inną koncepcję, ale na pewno takie pytanie zaskoczyłoby nas, dorosłych i skłoniło do refleksji.  Myślę, że bez względu na kontekst, w którym  byłoby zadane. Pewnie początkowo pojawiałyby się odpowiedzi najbardziej dostępne, dotyczące konkretnych rozwiązań, np. potrzebuję więcej snu, odciążenia od obowiązków […]

czytaj więcej

26.02.18

Wysoka wrażliwość – klucz do zrozumienia dziecka nieśmiałego

Wysoka wrażliwość jest cechą, która może być kojarzona z subtelnością, delikatnością, wysokim poziomem empatii, dostrzeganiem niuansów i niewidocznych dla oka „niewrażliwego” detali. Ma też swój drugi biegun, który wiąże się z nieśmiałością, zahamowaniem, silnym przeżywaniem emocji, dużą podatnością na ocenę. U dzieci wysoka wrażliwość jest widoczna już od urodzenia – nadwrażliwe noworodki płaczą częściej, gdy […]

czytaj więcej

26.02.18

Dziesięć cech wybitnie zdolnego dziecka

Drodzy Rodzice i Nauczyciele, zapewne niektórzy z Was doświadczyli w procesie wychowawczym/ swojej pracy kontaktu z dzieckiem zdolnym. Warto wiedzieć, że do pełnego rozwoju wybitnych uzdolnień konieczna jest równowaga między zdolnościami poznawczymi, twórczymi i motywacyjnymi. Często obserwuje się brak takiej równowagi, stąd na przykład duża popularność warsztatów kreatywności dla dzieci zdolnych. Badania pokazują, że wysokiemu […]

czytaj więcej

26.02.18

Budowanie osobowości dziecka

        Współcześnie prowadzi się wiele badań, które mają na celu wykrywanie zależności między wczesnymi doświadczeniami dziecka a jego późniejszym funkcjonowaniem.  Badanie i opisywanie zachowań rodziców oraz ich wpływu na rozwój osobowości dziecka pozwala na stałe poszerzanie wiedzy, która znajduje  swoje zastosowanie w praktyce. Dzięki niej dowiadujemy się, jak kształtować relacje z dzieckiem, rozpoznawać swoje trudności […]

czytaj więcej

10.09.18

Alkohol w trakcie ciąży a rozwój dziecka

Wydawać by się mogło, że w obecnych czasach wiedza o niekorzystnych skutkach picia alkoholu podczas ciąży jest już wystarczająco rozpowszechniona. Nadal jednak jest to temat marginalizowany i wstydliwy – wiele kobiet nie wie, jakie dokładnie zmiany powoduje alkohol w organizmach ich dzieci, a często też taką problematykę wiąże się z rodzinami z tzw. marginesu społecznego. […]

czytaj więcej

21.09.18

Od samokontroli do siły woli i motywacji

      Wszyscy, a na pewno większość rodziców zadaje sobie pytanie jak sprawić, by ich dziecko rozwijało się harmonijnie i bez przeszkód nabywało kolejne, ważne rozwojowo umiejętności zarówno w sferze poznawczej jak i emocjonalno – społecznej. Zastanawiając się nad przyszłością swoich dzieci  myśli rodziców koncentrują się na tym co zrobić,  by ich pociechy były szczęśliwe, zaradne […]

czytaj więcej

26.02.18

Jak kształtować motywację u dzieci i młodzieży

          Temat motywacji u dzieci i młodzieży jest bardzo często poruszany przez rodziców i nauczycieli. Mówią: „ zdolny, bystry, ale mu  się nie chce……” Widzą w dziecku potencjał, który jednak trudno jest wyzwolić. Widzą działania, które są bardziej „akcyjne” niż stałe, czyli obserwują kłopoty w podtrzymaniu systematyczności, regularności. Często więc pytają jak zmotywować dziecko do […]

czytaj więcej

26.02.18

Trudności ze snem u małych dzieci

Przed rodzicami małych dzieci stoi wiele wyzwań, z którymi muszą radzić sobie na co dzień. Jednym z nich jest niewątpliwie wypracowanie u maluszka stałego rytmu dobowego związanego między innymi ze snem. Zdarza się, że stanowi to duży problem, który doprowadza do wyczerpania i frustracji rodziców. Kłopoty ze snem u małych dzieci – doświadcza ich do […]

czytaj więcej

23.03.18

Od nawyku do nałogu – o uzależnieniach od internetu

Ostatnie lata przyniosły prawdziwy rozkwit nowych technologii. Urządzenia elektroniczne z dostępem do internetu są powszechnie dostępne, a korzystają z nich już nawet najmłodsze dzieci.  Specjaliści biją na alarm, że powoduje to szereg niekorzystnych konsekwencji dla rozwoju dzieci. Mówią o tym sami rodzice, nauczyciele. Zauważają, że dzieci bardzo łatwo przekraczają granicę między prawidłowym korzystaniem z urządzeń […]

czytaj więcej

26.02.18

Nowy standard diagnozy autyzmu

Po długim okresie oczekiwań od niedawna dostępne jest w Polsce nowe narzędzie diagnostyczne  – ADOS-2 do diagnozy zaburzeń ze spektrum autyzmu dzieci od 12 miesiąca życia i osób dorosłych.  Jest to tzw. złoty standard diagnozy autyzmu na świecie. ADOS-2 jest wystandaryzowanym protokołem bezpośredniej obserwacji, składającym się  z pięciu  modułów zróżnicowanych pod względem wieku i rozwoju […]

czytaj więcej

26.02.18

ASD zaburzenia ze spektrum autyzmu – dlaczego tak ważna jest wczesna diagnoza

    Autyzm jest rozpoznaniem stawianym coraz częściej. Przyczyny takiego stanu rzeczy są różne i bardzo złożone. Tak czy inaczej, rosnąca liczba dzieci z ASD stanowi istotne wyzwanie społeczne, związane ze znacznie większymi potrzebami w zakresie profesjonalnego, wczesnego diagnozowania, terapii, pomocy i rehabilitacji oraz „prowadzenia” dzieci przez cały okres edukacji i wprowadzania w życie dorosłe. […]

czytaj więcej

26.02.18

Psychoterapia Kielce

Każdy z nas boryka się w swoim życiu z przeróżnego rodzaju problemami, z którymi niejednokrotnie nie potrafimy sobie samodzielnie poradzić. Czasem chodzi o wszelkiego typu lęki, depresje czy problemy z zaakceptowaniem czy zmianą samych siebie. W takich przypadkach, warto szukać pomocy u specjalistów, którzy dzięki swojej wiedzy będą w stanie w jakiś sposób nakierować nas […]

czytaj więcej

26.02.18

Psycholog dziecięcy Kielce

Każdy rodzic martwi się o swoje dziecko, a zwłaszcza o jego poprawny rozwój. Dlatego też, kiedy pojawiają się problemy, z którymi nie potrafimy sobie poradzić, często zastanawiamy się nad poproszeniem o pomoc specjalistę. Wielu rodziców obawia się jednak, że umówienie się na wizytę do psychologa dziecięcego, jest swego rodzaju porażką wychowawczą. Nie wspominając już nawet […]

czytaj więcej

6.05.21

Psychoterapia poznawczo behawioralna

Psychoterapia poznawczo behawioralna jest metodą terapeutyczną opartą na dowodach, ponieważ wykorzystuje powtarzalne procedury – techniki, protokoły terapeutyczne, podlega ocenie w kontrolowanych eksperymentach i wykazuje powtarzalność działań. Zakłada poprawę jakości życia człowieka poprzez zastosowanie szeregu interwencji odwołujących się do modyfikacji zachowań i sposobu myślenia. Psychoterapia poznawczo behawioralna jest skuteczna w leczeniu takich trudności jak zaburzenia lękowe, […]

czytaj więcej

26.02.18

Już niedługo w CDT Engram nowe specjalności i terapie, które wspomagają rozwój dzieci i młodzieży.

Odwiedzaj naszą stronę regularnie i śledź nasze nowości! Magdalena Krzyżak

czytaj więcej

26.02.18

Witamy na naszej nowej stronie internetowej

Witamy serdecznie na naszej nowej Stronie Internetowej. Za jej pośrednictwem chcemy dostarczać wszelkich istotnych informacji dotyczących działalności naszej poradni. Magdalena Krzyżak

czytaj więcej

04.08.2021

Terapia eeg biofeedback – trening aktywności mózgu

Często pytacie nas o trening biofeedback – jak działa, w czym pomaga. Proponujemy Wam trochę praktycznych informacji o tej metodzie, którą w naszej poradni zajmuje się Jola Dubaj – terapeutka biofeedback, pedagog z wieloletnim doświadczeniem. Terapia EEG Biofeedback to trening aktywności mózgu. Służy do optymalizacji czynności bioelektrycznej mózgu, w celu osiągnięcia usprawnienia działania [...]

Zobacz więcej

15.03.2021

Zadbaj o samoocenę swojego dziecka

Częstym problemem zgłaszanym przez rodziców jest niska samoocena u ich dzieci. Co sygnalizują? „Moje dziecko łatwo się poddaje lub w ogóle nie podejmuje działania” „Nie zabiera głosu” „Wchodzi w rolę ofiary, nie zna własnych granic” „Nie wierzy w pochwały i pozytywne opinie na swój temat” „Bywa agresywne” „Stara się być niewidoczne” „Samookalecza się” „Ma depresję”

Zobacz więcej

12.10.2020

Sposoby na zmartwienia

Doświadczanie nasilonych obaw, zamartwianie się, ciągłe analizowanie tego, co było  lub tego, co może się wydarzyć… może być męczące, prawda? Taki stan rodzi z reguły duży dyskomfort w codziennym życiu, negatywnie wpływa na nastrój, utrudnia funkcjonowanie, czasem powstrzymuje przed podjęciem kroków, na których nam zależy. Duże znaczenie dla samego procesu powstawania i utrwalania się [...]

Zobacz więcej

22.06.2020

Trening budowania pozytywnej samooceny dla dzieci i młodzieży

  Uwaga, mamy dla Was nowe zajęcia! Często Rodzice pytają nas o zajęcia grupowe, które pomogłyby ich Dzieciom w podniesieniu samooceny, w lepszym poczuciu się z samym sobą, w zmniejszeniu niepokoju i nieśmiałości w kontaktach z innymi, polubieniu siebie.  Wychodzimy naprzeciw osobom, którzy mają poczucie niepewności, niedocenienia, zamkniętych  w sobie, bez dążeń samorealizacyjnych. [...]

Zobacz więcej

27.04.2020

Zarządzanie czasem dla młodzieży

Jak dużo czasu poświęcamy na aktywności, które wydają się być bezcelowe? Jak bardzo chaotycznie kierujemy swoim czasem? Mimo tego, że większość z nas świadomie bądź mniej świadomie wyznacza sobie każdego dnia kierunek działań, to często podejmowane decyzje są odraczane w czasie. A przecież wyznaczanie celów zarówno krótkoterminowych jak i tych wymagających większego zaangażowania pobudza [...]

Zobacz więcej

16.04.2020

Pandemiczny zestaw do ćwiczeń integracji sensorycznej dziecka

#jesteśmyzWami Rodzice! Przed zamknięciem placówek wasze dzieciaki bardzo systematycznie korzystały z terapii integracji sensorycznej w naszej poradni. Wiemy, że to była dla Was bardzo ważna pomoc, która nagle musiała zostać czasowo zawieszona. Cieszyliście się z postępów, widzieliście, że terapia działa. Aby zachować ciągłość tych oddziaływań, zachęcamy Was mocno do tego, by kontynuować [...]

Zobacz więcej

14.04.2020

Jak poprzez zabawę rozwijać relację z dzieckiem

Czas kwarantanny to dla wielu dzieciaków niepowtarzalna okazja, by trochę częściej pobyć  z rodzicami i wciągnąć ich w ciekawe zabawy. Rodzice też mogą na tym wiele „zyskać” – nadrobić czas ze swoimi pociechami oraz  zacieśnić więzi z dzieciakami. Wiemy, że wejście w tryb zabawowy i aktywne, zaangażowane uczestnictwo w dziecięcym świecie to czasem niełatwe zadanie […]

Zobacz więcej

31.03.2020

Trening uważności z dzieckiem

#jesteśmyzWami Często zgłaszanym przez Was oczekiwaniem jest „Chciałabym/Chciałbym, aby moje dziecko lepiej radziło sobie z emocjami”.  Co to oznacza? Czy chodzi o kontrolę swoich emocji? Unikanie ich? Nie. Pokazujmy dzieciom, że czasem większa siła kryje się w akceptacji, że nie wszystko mogę zmienić, ale mogę zmienić swoją reakcję, swoje nastawienie, swoją ocenę sytuacji. Te umiejętności [...]

Zobacz więcej

20.03.2020

Poczucie wartości – jak je rozwijać

Nie możemy być teraz z Wami osobiście, więc postanowiliśmy pisać do Was o najczęstszych problemach, jakie zgłaszacie. Wielokrotnie w naszej pracy terapeutycznej z dziećmi i młodzieżą spotykamy się z niskim poczuciem własnej wartości. Jak można je rozwijać? W ostatnim czasie można zaobserwować, że wiele dzieci i nastolatków dokonuje negatywnej oceny siebie. Brak wiary we własne możliwości, [...]

Zobacz więcej

17.03.2020

Izolacja a samopoczucie psychiczne – co możesz zrobić dla siebie w tym trudnym czasie

Gdy pewne grupy zawodowe, takie jak lekarze, pielęgniarki, ratownicy medyczni i farmaceuci oraz pracownicy sklepów spożywczych i innych punktów, które nadal pozostają otwarte uwijają się w pocie czoła, żeby ratować innych i umożliwić nam zapewnienie podstawowych potrzeb, reszta oddaliła się w stan dobrowolnej izolacji lub została poddana przymusowej kwarantannie. Z pewnością część z Was [...]

Zobacz więcej

20.09.2019

BIOFEEDBACK Skuteczny trening umysłu

BIOFEEDBACK to zagadnienie, które z dnia na dzień zyskuje coraz większą popularność. Dlaczego? Ponieważ jest metodą, która bardzo dobrze wpływa na uwolnienie się od stresu i napięć, a poprzez to poprawia umiejętność koncentracji. W dzisiejszych czasach, o których mówi się, że spowodowały globalną „epidemię stresu”, takie umiejętności jak relaksacja, efektywne radzenie sobie ze stresem nie [...]

Zobacz więcej

25.06.2019

Jak wygląda proces diagnostyczny zaburzeń ze spektrum autyzmu w Engramie?

Proces diagnostyczny jest kilkuetapowy. Pamiętajcie, że diagnozę w kierunku ASD stawia zespół specjalistów, przy użyciu odpowiednich pomocy diagnostycznych. Diagnozę medyczną, nozologiczną stawia specjalista – psychiatra dziecięcy w oparciu o obserwację własną dziecka oraz diagnozę funkcjonalną, skonstruowaną przez  zespół: psychologa, logopedę, terapeutę integracji sensorycznej – [...]

Zobacz więcej

09.01.2019

Najważniejsze etapy rozwojowe okresu wczesnodziecięcego

Okres niemowlęctwa oraz  dzieciństwa charakteryzuje się dynamicznie przebiegającymi zmianami. Tuż po urodzeniu dziecka każda matka z niecierpliwością pragnie je zobaczyć, aby stwierdzić czy jest ono zdrowe. Istnieje cały zespół objawów znanych pediatrom (a często nie zauważanych przez rodziców), które sygnalizują, że rozwój dziecka będzie przebiegał z opóźnieniem lub nieprawidłowo. Dlatego [...]

Zobacz więcej

30.11.2018

Epidemiologia oraz diagnostyka zaburzeń ze spektrum autyzmu

Zaburzenia ze spektrum autyzmu mają bardzo zróżnicowany charakter, w związku z tym nie tworzą jednolitego obrazu, co do symptomów oraz głębokości deficytów. Autyzm jest zaburzeniem rozwoju, które ma podłoże neurobiologiczne, o nieznanej etiologii. Pierwsze sygnały nieharmonijnego oraz  nieprawidłowego rozwoju dziecka występują we wczesnym dzieciństwie, dotyczą m.in. : braku gaworzenia,  braku [...]

Zobacz więcej

05.11.2018

Rola diety sensorycznej w minimalizowaniu wybiórczości pokarmowej

Coraz częściej po pomoc zgłaszają się rodzice dzieci z wybiórczością pokarmową. W grupie trudności, które są zgłaszane najczęściej znajdują się  miedzy innymi: skłonność do jedzenia tylko kilku wybranych przez siebie produktów, niechęć do próbowania nowych produktów, reakcje histeryczne przy próbie zachęcenia do zjedzenia nowego produktu, domaganie się jedzenia o określonej konsystencji lub [...]

Zobacz więcej

12.10.2018

Co to jest integracja sensoryczna? Jak rozpoznać zaburzenia regulacji procesów sensorycznych?

Na przestrzeni ostatnich kilku lat dość często słyszy się pytania dotyczące podłoża coraz częściej rozpoznawanych u dzieci zaburzeń rozwojowych. Wielu Rodziców próbuje na co dzień radzić sobie z trudnościami w samoregulacji swoich pociech, zaburzeniami w koncentracji uwagi, wybuchami agresji, wybiórczością pokarmową, zaburzeniami emocjonalnymi,  i wieloma innymi. Ich geneza może być bardzo [...]

Zobacz więcej

08.08.2018

Chcę, ale się boję – o lęku i zamartwianiu się

Choć często myślimy i mówimy o dobrych i złych emocjach, to jest to niekoniecznie trafne sformułowanie. Na przestrzeni setek tysięcy lat wszystkie emocje były i są nam potrzebne, więc dobre/złe mogą być nie emocje same w sobie, ale sposoby ich wyrażania.  Przyznać trzeba, że kiedyś, w zamierzchłej ewolucyjnie przeszłości mieliśmy więcej pożytku z np. lęku, […]

Zobacz więcej

26.06.2018

Nawet najdłuższa podróż zaczyna się od pierwszego kroku

Dlaczego zmiana w większości ludzi budzi niechęć? I dlaczego, choć wiemy, że dużo zależy od nas samych, tak niechętnie podchodzimy do tworzenia swojej linii życia świadomie? Bardzo chcielibyśmy …………………………(tutaj każdy może wpisać swoje), ale zazwyczaj jesteśmy mistrzami wymówek, poszukiwania wytłumaczeń swoich niepowodzeń w sytuacjach zewnętrznych i najzwyczajniej w świecie lubimy stałość. [...]

Zobacz więcej

04.06.2018

Bajkowy świat – dlaczego i co warto czytać dzieciom?

Za górami, za lasami, dawno, dawno temu….. gdy słyszymy takie słowa, uruchamiają się w nas zapewne wspomnienia z dziecięcych lat, kiedy z zapartym tchem słuchaliśmy bajek, baśni zapadających w pamięć na długi czas. Gdybyśmy teraz zrobili sobie taką małą retrospekcję i przywołali z pamięci emocje, nastrój, który nam wówczas towarzyszył, pewnie byłby to cały wachlarz […]

Zobacz więcej

07.05.2018

Złość – niechciana emocja

Ile razy w życiu słyszałaś/słyszałeś, że nie można się złościć i że lepiej zachować tą emocję dla siebie? Bo jest zła, bo to nie przystoi, bo nieładnie itp………Często takie informacje kierowane są do dzieci  i oznaczają mniej więcej to: „Nic się nie stało, to nic, że ktoś sprawił Ci przykrość, nie możesz się złościć z […]

Zobacz więcej

09.04.2018

Nowy standard diagnozy autyzmu już w Kielcach

ADOS-2 już w Kielcach! Po długim okresie oczekiwań otrzymaliśmy właśnie nowe narzędzie diagnostyczne  – ADOS-2 do diagnozy zaburzeń ze spektrum autyzmu dzieci od 12 miesiąca życia i osób dorosłych.  Jest to tzw. złoty standard diagnozy autyzmu na świecie. ADOS-2 jest wystandaryzowanym protokołem bezpośredniej obserwacji, składającym się  z pięciu  modułów zróżnicowanych pod względem [...]

Zobacz więcej

23.03.2018

Psychoterapia – nie taki diabeł straszny

Prawdopodobnie wiele razy przeszło Ci przez myśl, że psychoterapia jest dla osób z problemami psychicznymi, a „normalni” ludzie omijają tą formę pomocy szerokim łukiem? Pewnie tyle samo razy pomyślałeś sobie, że byłoby wspaniale mieć dla siebie czas i mądre wsparcie, by w końcu uporządkować swoje życie, zrozumieć swoje zachowanie, emocje… Niestety w większości z nas […]

Zobacz więcej

16.03.2018

Narcyzm- epidemia naszych czasów?

      Któż z nas nie zna historii mitycznego Narcyza….. skazanego na wieczne zakochiwanie się w swoim własnym odbiciu widzianym w tafli jeziora za odmowę przyjęcia miłości górskiej nimfy..Narcyz umarł z tęsknoty za sobą i rozpaczy, ponieważ nie mógł posiąść swojego odbicia, a jedynie obserwować je  i podziwiać. Po jego śmierci wyrósł piękny kwiat – narcyz, […]

Zobacz więcej

07.03.2018

Czego potrzebujesz – o dziecięcych potrzebach ukrytych za objawami

Jak odpowiedzielibyśmy na pytanie „Czego potrzebujesz”? Zapewne każdy z nas miałby na tą odpowiedź inną koncepcję, ale na pewno takie pytanie zaskoczyłoby nas, dorosłych i skłoniło do refleksji.  Myślę, że bez względu na kontekst, w którym  byłoby zadane. Pewnie początkowo pojawiałyby się odpowiedzi najbardziej dostępne, dotyczące konkretnych rozwiązań, np. potrzebuję więcej snu, odciążenia [...]

Zobacz więcej

19.02.2018

Wysoka wrażliwość – klucz do zrozumienia dziecka nieśmiałego

Wysoka wrażliwość jest cechą, która może być kojarzona z subtelnością, delikatnością, wysokim poziomem empatii, dostrzeganiem niuansów i niewidocznych dla oka „niewrażliwego” detali. Ma też swój drugi biegun, który wiąże się z nieśmiałością, zahamowaniem, silnym przeżywaniem emocji, dużą podatnością na ocenę. U dzieci wysoka wrażliwość jest widoczna już od urodzenia – nadwrażliwe noworodki [...]

Zobacz więcej

29.01.2018

Dziesięć cech wybitnie zdolnego dziecka

Drodzy Rodzice i Nauczyciele, zapewne niektórzy z Was doświadczyli w procesie wychowawczym/ swojej pracy kontaktu z dzieckiem zdolnym. Warto wiedzieć, że do pełnego rozwoju wybitnych uzdolnień konieczna jest równowaga między zdolnościami poznawczymi, twórczymi i motywacyjnymi. Często obserwuje się brak takiej równowagi, stąd na przykład duża popularność warsztatów kreatywności dla dzieci [...]

Zobacz więcej

24.01.2018

Budowanie osobowości dziecka

        Współcześnie prowadzi się wiele badań, które mają na celu wykrywanie zależności między wczesnymi doświadczeniami dziecka a jego późniejszym funkcjonowaniem.  Badanie i opisywanie zachowań rodziców oraz ich wpływu na rozwój osobowości dziecka pozwala na stałe poszerzanie wiedzy, która znajduje  swoje zastosowanie w praktyce. Dzięki niej dowiadujemy się, jak kształtować relacje z [...]

Zobacz więcej

16.01.2018

Alkohol w trakcie ciąży a rozwój dziecka

Wydawać by się mogło, że w obecnych czasach wiedza o niekorzystnych skutkach picia alkoholu podczas ciąży jest już wystarczająco rozpowszechniona. Nadal jednak jest to temat marginalizowany i wstydliwy – wiele kobiet nie wie, jakie dokładnie zmiany powoduje alkohol w organizmach ich dzieci, a często też taką problematykę wiąże się z rodzinami z tzw. marginesu społecznego. […]

Zobacz więcej

08.01.2018

Od samokontroli do siły woli i motywacji

      Wszyscy, a na pewno większość rodziców zadaje sobie pytanie jak sprawić, by ich dziecko rozwijało się harmonijnie i bez przeszkód nabywało kolejne, ważne rozwojowo umiejętności zarówno w sferze poznawczej jak i emocjonalno – społecznej. Zastanawiając się nad przyszłością swoich dzieci  myśli rodziców koncentrują się na tym co zrobić,  by ich pociechy były szczęśliwe, zaradne […]

Zobacz więcej

28.11.2017

Jak kształtować motywację u dzieci i młodzieży

          Temat motywacji u dzieci i młodzieży jest bardzo często poruszany przez rodziców i nauczycieli. Mówią: „ zdolny, bystry, ale mu  się nie chce……” Widzą w dziecku potencjał, który jednak trudno jest wyzwolić. Widzą działania, które są bardziej „akcyjne” niż stałe, czyli obserwują kłopoty w podtrzymaniu systematyczności, regularności. Często więc pytają jak zmotywować dziecko do […]

Zobacz więcej

06.11.2017

Trudności ze snem u małych dzieci

Przed rodzicami małych dzieci stoi wiele wyzwań, z którymi muszą radzić sobie na co dzień. Jednym z nich jest niewątpliwie wypracowanie u maluszka stałego rytmu dobowego związanego między innymi ze snem. Zdarza się, że stanowi to duży problem, który doprowadza do wyczerpania i frustracji rodziców. Kłopoty ze snem u małych dzieci – doświadcza ich do […]

Zobacz więcej

30.10.2017

Od nawyku do nałogu – o uzależnieniach od internetu

Ostatnie lata przyniosły prawdziwy rozkwit nowych technologii. Urządzenia elektroniczne z dostępem do internetu są powszechnie dostępne, a korzystają z nich już nawet najmłodsze dzieci.  Specjaliści biją na alarm, że powoduje to szereg niekorzystnych konsekwencji dla rozwoju dzieci. Mówią o tym sami rodzice, nauczyciele. Zauważają, że dzieci bardzo łatwo przekraczają granicę między [...]

Zobacz więcej

30.10.2017

Nowy standard diagnozy autyzmu

Po długim okresie oczekiwań od niedawna dostępne jest w Polsce nowe narzędzie diagnostyczne  – ADOS-2 do diagnozy zaburzeń ze spektrum autyzmu dzieci od 12 miesiąca życia i osób dorosłych.  Jest to tzw. złoty standard diagnozy autyzmu na świecie. ADOS-2 jest wystandaryzowanym protokołem bezpośredniej obserwacji, składającym się  z pięciu  modułów zróżnicowanych pod względem wieku i [...]

Zobacz więcej

25.09.2017

ASD zaburzenia ze spektrum autyzmu – dlaczego tak ważna jest wczesna diagnoza

    Autyzm jest rozpoznaniem stawianym coraz częściej. Przyczyny takiego stanu rzeczy są różne i bardzo złożone. Tak czy inaczej, rosnąca liczba dzieci z ASD stanowi istotne wyzwanie społeczne, związane ze znacznie większymi potrzebami w zakresie profesjonalnego, wczesnego diagnozowania, terapii, pomocy i rehabilitacji oraz „prowadzenia” dzieci przez cały okres edukacji i wprowadzania w życie [...]

Zobacz więcej

07.08.2017

Psychoterapia Kielce

Każdy z nas boryka się w swoim życiu z przeróżnego rodzaju problemami, z którymi niejednokrotnie nie potrafimy sobie samodzielnie poradzić. Czasem chodzi o wszelkiego typu lęki, depresje czy problemy z zaakceptowaniem czy zmianą samych siebie. W takich przypadkach, warto szukać pomocy u specjalistów, którzy dzięki swojej wiedzy będą w stanie w jakiś sposób nakierować nas […]

Zobacz więcej

07.08.2017

Psycholog dziecięcy Kielce

Każdy rodzic martwi się o swoje dziecko, a zwłaszcza o jego poprawny rozwój. Dlatego też, kiedy pojawiają się problemy, z którymi nie potrafimy sobie poradzić, często zastanawiamy się nad poproszeniem o pomoc specjalistę. Wielu rodziców obawia się jednak, że umówienie się na wizytę do psychologa dziecięcego, jest swego rodzaju porażką wychowawczą. Nie wspominając już nawet […]

Zobacz więcej

27.06.2017

Psychoterapia poznawczo behawioralna

Psychoterapia poznawczo behawioralna jest metodą terapeutyczną opartą na dowodach, ponieważ wykorzystuje powtarzalne procedury – techniki, protokoły terapeutyczne, podlega ocenie w kontrolowanych eksperymentach i wykazuje powtarzalność działań. Zakłada poprawę jakości życia człowieka poprzez zastosowanie szeregu interwencji odwołujących się do modyfikacji zachowań i sposobu myślenia. [...]

Zobacz więcej

01.12.2016

Już niedługo w CDT Engram nowe specjalności i terapie, które wspomagają rozwój dzieci i młodzieży.

Odwiedzaj naszą stronę regularnie i śledź nasze nowości! Magdalena Krzyżak

Zobacz więcej

02.11.2016

Witamy na naszej nowej stronie internetowej

Witamy serdecznie na naszej nowej Stronie Internetowej. Za jej pośrednictwem chcemy dostarczać wszelkich istotnych informacji dotyczących działalności naszej poradni. Magdalena Krzyżak

Zobacz więcej

Umów się na wizytę