Psychoterapia poznawczo-behawioralna

Psychoterapia poznawczo behawioralna jest metodą terapeutyczną opartą na dowodach. Zakłada poprawę jakości życia człowieka poprzez zastosowanie szeregu interwencji odwołujących się do modyfikacji zachowań i sposobu myślenia. Psychoterapia poznawczo behawioralna jest skuteczna w leczeniu takich trudności jak zaburzenia lękowe, depresja, zaburzenia stresowe pourazowe, zaburzenia nastroju, zaburzenia odżywiania, trudności w relacjach z ludźmi, zaburzenia osobowości.

Psychoterapia poznawczo-behawioralna

Proces terapii

Proces terapii poznawczo behawioralnej rozpoczyna się od dokładnego rozpoznania problemu i stworzenia tzw. konceptualizacji. Jest ona próbą wyjaśnienia genezy aktualnych trudności pacjenta, które powstały na bazie wcześniejszych doświadczeń oraz nadawania im znaczenia w charakterystyczny dla pacjenta sposób. Psychoterapia poznawczo behawioralna rozpoczyna się „od szczegółu do ogółu”. Czyli od dokładnego zdefiniowania celu, którym może być np. eliminacja objawu lub nabywanie umiejętności radzenia sobie z nim.

Celem psychoterapeuty jest właśnie poznanie tego indywidualnego systemu znaczeń, które pacjent przypisuje różnych wydarzeniom. Dotarcie do schematów, zasad rządzących życiem, czyli ukształtowanych sposobów widzenia rzeczywistości. Aby móc skutecznie pomagać w modyfikacji nieadaptacyjnych wzorców myślenia i zachowania oraz nazywaniu i przeżywaniu emocji konieczny jest rozwój bezpiecznej, wspierającej relacji terapeutycznej.

Psychoterapeuta to osoba, która ukończyła (lub jest po II roku) czteroletnie szkolenie w rekomendowanym ośrodku terapeutycznym. Pracuje pod regularną superwizją, co oznacza, że stale wzbogaca swoje umiejętności i doświadczenie zawodowe.

Cechy procesu terapeutycznego w psychoterapii poznawczo-behawioralnej to:

  • określenie celu, problemu w osiągnięciu go i ukierunkowanie na jego rozwiązanie,
  • dobór metod na podstawie dynamicznie tworzonej konceptualizacji problemu pacjenta,
  • skupienie na teraźniejszości w początkowej fazie terapii,
  • nadanie struktury procesowi terapii i każdej sesji terapeutycznej,
  • stworzenie przymierza terapeutycznego – relacji pomiędzy pacjentem i terapeutą, stanowiącej bezpieczne środowisko do testowania i wprowadzania zmian w sposobie myślenia, zachowania, emocjach,
  • współpraca pacjenta i terapeuty, aktywność obu stron,
  • psychoedukacja,
  • stosowanie technik mających na celu modyfikację wzorców myślenia, emocji i zachowań, dobranych  ze względu na cel i mechanizm zmiany,
  • ograniczenie terapii w czasie

Te same założenia teoretyczne i cechy procesu dotyczą również pracy z dziećmi i młodzieżą, jednak specyfika pracy terapeutycznej z dziećmi i młodzieżą wiąże się z tym, że w terapii należy uwzględnić przede wszystkim:

  • etap rozwojowy, od którego zależeć będzie podstawowa dla konceptualizacji ocena funkcji zachowania, emocji, deficytów i zniekształceń poznawczych oraz wyznaczenie celów terapii,
  • kontekst rodziny młodego pacjenta,
  • zaangażowanie rodziców/opiekunów prawnych,
  • funkcjonowanie pacjenta w systemie edukacji

Źródło: Psychoterapia poznawczo-behawioralna, teoria i praktyka. A. Popiel i E. Pragłowska.

Potrzebujesz terapii lub konsultacji?

Zadzwoń i umów wizytę Umów wizytę on-line