Unikowe zaburzenie osobowości charakteryzuje się utrwalonym wzorcem unikania w sferze zachowań, emocji oraz poznania. Przeszkadza on w spełnianiu osobistych pragnień i osiąganiu celów. Patrząc przez pryzmat aspektów poznawczych, elementy podtrzymujące unikowe zaburzenie osobowości to dezaprobata wobec siebie, przekonanie, że nieprzyjemne myśli i emocje są nie do zniesienia oraz założenie, że pokazanie prawdy o sobie lub asertywność spotka się z odrzuceniem.
Podobnie jak reszta ludzi, pacjenci z unikowym zaburzeniem osobowości pragną miłości, akceptacji oraz przyjaźni, lecz często są osamotnione i z nikim nie tworzą prawdziwej bliskości. Samotność, lęk oraz smutek, które osoby przeżywają w związkach, podtrzymują strach przed odrzuceniem, co przeszkadza w nawiązaniu głębokiej relacji. Osoby z unikowym zaburzeniem osobowości, w przeciwieństwie do schizoidalnego zaburzenia osobowości, nie są zadowolone ze swojej samotności. Główną różnicą między tymi zaburzeniami osobowości jest to, że osoba z unikowym zaburzeniem osobowości jest nieśmiała, ma niskie poczucie bezpieczeństwa i jest nadwrażliwa na krytykę, podczas gdy osoba schizoidalna jest zdystansowana, chłodna i obojętna na krytykę, samotność wiąże się z poczuciem komfortu (Millon i Martinez, 1995; za: Butcher, Hooley i Mineka, 2017). Wbrew pozorom, osoba z unikającą osobowością jednak pożąda kontaktu z innymi, ale unika go z obawy przed odrzuceniem.
Nieoczywista jest różnica między unikowym zaburzeniem osobowości a fobią społeczną. Badania wykazały znaczne nakładanie się objawów obu zaburzeń. Wyciągnięto wniosek, że występowanie fobii społecznej bez występowania osobowości unikającej jest stosunkowo powszechne, aczkolwiek osobowość unikająca bez objawów fobii społecznej – raczej rzadkie. U osób z osobowością unikającą stwierdza się również większy poziom dysfunkcji i cierpienia psychicznego. Innym czynnikiem wyróżniającym zaburzenie osobowości od fobii społecznej, jest to, iż w osobowości unikającej występują znacznie bardziej rozległe wzorce unikania. Istotną różnicą jest to, iż pacjenci z osobowością unikającą odczuwają taką samą niechęć i lęk przed wyrażaniem opinii w kontaktach z najbliższymi, jak i w kontaktach z innymi ludźmi. Osoby z fobią społeczną mają jednak z reguły kilka bliskich osób, z którymi czują się swobodnie i potrafią rozmawiać. Podobny sposób unikania behawioralnego i społecznego występuje u osób z napadami paniki oraz agorafobią, aczkolwiek przyczyny są odmienne. Osoby te nie kierują się lękiem przed odrzuceniem bądź krytyką, a strachem przed napadami paniki. Z kolei osobowość zależną i unikającą cechują podobne przekonania o sobie, ale różnią się obrazem innych. Osoby z osobowością zależną postrzegają innych jako osoby silne, mogące roztoczyć nad nimi opiekę, podczas gdy osoby z osobowością unikającą postrzegają innych jako źródło zagrożenia, krytyki i odrzucenia (Padesky i Beck; za: Beck, Davis i Freeman, 2016).
Niektórzy badacze są zdania, że osobowość unikająca wynika z zahamowanego temperamentu, który sprawia, że niemowlę i dziecko jest nieśmiałe oraz zablokowane w pewnym stopniu na nowe i niejednoznaczne sytuacje. Badania wykazały pewien stopień dziedziczności cech zaburzenia, ale również genetyczne współwystępowanie cech osobowości unikającej z fobię społeczną. Badania potwierdziły również, iż charakterystyczna dla osobowości unikającej obawa przed negatywną oceną również jest w umiarkowanym stopniu dziedziczna a także, że introwersja i neurotyczność mają wyższe wartości i również są w umiarkowanym stopniu dziedziczne. Uwarunkowany genetycznie i biologicznie zahamowany temperament stanowić będzie o podatności na osobowość unikającą w przypadku dzieci, które doznały wykorzystywania emocjonalnego, odrzucenia i poniżenia ze strony mało uczuciowych rodziców (Bernstein i Travaglini, 1999; Kagan, 1997; za: Butcher, Hooley i Mineka, 2017). Tego typu zjawiska odgrywają istotną rolę w kreowaniu lękowych i podszytych obawą wzorców przywiązania u dzieci z zahamowanym temperamentem.
Ze względu na wrodzony opór pacjenta przed nawiązaniem konwersacji, rozpoznanie tego zaburzenia jest szczególnie trudne. Sytuacja, gdy pacjent na większość pytań odpowiada “nie wiem” (w tym na pytania, z którymi większość pacjentów nie ma problemu) powinna być już wskazówką.
DSM-5 definiuje unikowe zaburzenie osobowości jako stały wzorzec zachowań i reakcji związany ze:
rozpoczynający się we wczesnej dorosłości i występujący w różnych warunkach. Charakteryzuje go co najmniej cztery z poniższych siedmiu:
ICD-11 odeszło od definiowania wprost tego zaburzenia osobowości, aczkolwiek w ICD-10 funkcjonowało rozpoznanie zaburzenia osobowości lękowej, które było analogiczne dla osobowości unikowej w DSM-IV oraz 5. ICD-10 podawało, że żeby rozpoznać zaburzenie osobowosci lękowej należy rozpoznaćco najmniej trzy z poniższych:
Charakterystyczne dla tego zaburzenia przekonania to: jestem społecznie nieprzystosowany i niepożądany oraz inni ludzie są ode mnie lepsi i odrzucą mnie lub źle o mnie pomyślą, jeśli lepiej mnie poznają. W trakcie terapii charakterystyczne jest występowanie myśli typu: “nie poradzę sobie z emocjami, [terapeuta] pomyśli, że jestem słaby, mam jakiś defekt i moje reakcje o nim świadczą”. Motywacja do terapii pacjentów jest często zewnętrzna – zostają do niej zachęceni przez bliskich. Gdy zgłaszają się sami, wynikać to może jednak z występowania zaburzeń depresyjnych bądź lękowych, a nawet nadużywania substancji psychoaktywnych. Jak podają Padesky i Beck (za: Beck, Davis i Freeman, 2016), terapia poznawcza jako terapia ograniczona w czasie może wydawać się dla nich zachęcająca, bo żywią nadzieję, że nie będzie wymagała otwarcia się przed terapeutą, ani nie będzie elementów odkrywania swojej przeszłości.
Celem terapii w zaburzeniu osobowości unikającej jest bardziej owocne i szczęśliwsze życie, w którym pacjent jest w zdolny do tworzenia nowych relacji i lepiej odnajduje się w tych już trwających. Wskaźnikiem sukcesu w terapii jest to, czy pacjenci odnajdują w sobie swobodę do podejmowania codziennych, długofalowych decyzji zgodnie z wyznawanymi wartościami, wyrażają siebie w kontaktach z innymi oraz tworzą bliskość w relacjach bez utrudnień wynikających z problematycznych przekonań i wcześniej utrwalonych wzorców unikania.
Dużą trudnością w podejmowaniu się terapii z osobą z zaburzeniem osobowości unikającej jest nawiązanie relacji terapeutycznej. Pacjenci bowiem z jednej strony obawiają się odrzucenia, a z drugiej zaś podchodzą nieufnie do nowych relacji, zwłaszcza wobec osób deklarujących troskę i sympatię. W efekcie tego mogą odczuwać wiele negatywnych myśli wobec terapeuty, podobnie jak wobec innych ludzi. Aby móc zbudować dobrą relację, należy rozpoznać te myśli i zweryfikowanie ich trafności. Przy okazji, pacjent nauczy się też rozpoznawać te myśli w kontekście innych relacji (Padesky i Beck; za: Beck, Davis i Freeman, 2016).
W terapii unikowego zaburzenia osobowości można stosować standardowe metody terapii poznawczo-behawioralnej (CBT) w walce z objawami depresji, zaburzeń lękowych czy nadużywaniem substancji psychoaktywnych. Stosując dialogi kierowane wraz z wykorzystaniem standardowych, CBT-owych metod testowania myśli automatycznych oraz leżących u ich podstaw założeń i przekonań, pacjenci zaczynają podważać trafność swojej samokrytyki, negatywnych prognoz, nieprzystosowawczych założeń oraz błędnych interpretacji reakcji otoczenia. Ponadto, wartościowe okazują się również różnego rodzaju praktyki uważności, w ramach których pacjenci uczą się spoglądać na swoje myśli z większym dystansem oraz przeżywać i tolerować przykre emocje bez potrzeby ich oceniania. Stosowanie technik akceptacji i zaangażowania pacjenci określają swoje wartości i z myślą o nich podejmują się modyfikowania swoich zachowań. Techniki zapożyczone z terapii współczucia kwestionują wiarygodność wewnętrznego krytyka i pogłębiają w pacjencie współczucie wobec siebie.
Ważne dla terapii tego zaburzenia osobowości jest ustanowienie przymierza terapeutycznego opartego na zaufaniu. W procesie prowadzącym do tego pomocne jest rozpoznanie oraz zmiana dysfunkcjonalnych myśli i przekonań pacjenta o relacji. Relacja staje się przestrzenią do testowania nowych przekonań, nim pacjent z osobowością unikającą postanowi je zweryfikować w innych związkach. Gabinet jest bezpiecznym miejscem do testowania nowych zachowań, jak asertywność. Techniki panowania nad nastrojami z kolei mają za zadanie nauczyć pacjenta radzenia sobie z depresją, lękiem czy innymi zaburzeniami.
Celem terapii nie jest wyzbycie się uczuć negatywnych, a zwiększenie ich akceptacji i tolerancji. Pacjenci odnajdują w sobie większą motywację do przeżywania negatywnych uczuć w gabinecie, poprzez podjęcie strategii, którą można stosować stopniowo, zgodnie z zaplanowaną hierarchią. Nauka tolerancji negatywnych doznań w trakcie sesji jest niezbędna do nauki tolerowania emocji oraz nieunikania ich poza gabinetem. Ważne jest, aby testować przekonania o tym, co w mniemaniu pacjenta może mieć miejsce, jeśli dozna negatywnych uczuć.
Źródła:
Beck, A. T., Davis, D. D., i Freeman, A. (2016). Terapia poznawcza zaburzeń osobowości. In C. A. Padesky & J. S. Beck, Unikowe zaburzenie osobowości (I, pp. 231–265). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Gałecki, P., & Szulc, A. (2023). Psychiatria: Rozpoznania według ICD-11.
Red. Gałecki, P. (2024). Kryteria diagnostyczne zaburzeń psychicznych DSM-5-TR. Edra Urban & Partner.
N. Butcher, J., M. Hooley, J., Mineka, S. (2017). Psychologia zaburzeń DSM5. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Reprinted with permission from the Desk Reference to the Diagnostic Criteria from DSM-5, First Polish Edition, (Copyright 2015), Edra Urban & Partner and Diagnostic Criteria from DSM-IV-TR, First Polish Edition, (Copyright 2009), Elsevier Urban & Partner Sp. z o.o.
Współtwórcy projektów Fundacji Wikimedia. (2003). Osobowość. https://pl.wikipedia.org/wiki/Osobowość
Autor: Piotr Kochański, psycholog, psychoterapeuta poznawczo behawioralny