Czym są zaburzenia umiejętności szkolnych?
Dysleksja, czy też dysleksja rozwojowa, w klasyfikacji ICD-10 została ujęta w pozycji F81.0 jako specyficzne zaburzenia umiejętności czytania. Klasyfikacja wskazuje, że dysleksja nie jest pochodną problemów ze wzrokiem, czy stylu nauczania, jakiemu poddaje się dziecko oraz jego młodego wieku.
Według ICD-10 ta grupa zaburzeń oznacza problemy ze zrozumieniem czytanego tekstu, rozpoznawaniem słów, czy czytaniem na głos. Dziecko dotknięte zaburzeniem może mieć problem z rozwiązywaniem całych zadań, jakie wymagają czytania i zrozumienia tekstu. W grupie specyficznych zaburzeń umiejętności szkolnych występuje również dysortografia, dysgrafia i dyskalkulia.
Dysleksja jako rozwojowe zaburzenie uczenia się występuje częściej u chłopców, którzy mogą być kierowani do specjalistów także ze względu na współwystępowanie ADHD lub problematycznych zachowań eksternalizacyjnych. W badaniach epidemiologicznych proporcja mężczyzn z dysleksją do kobiet z tym zaburzeniem waha się od 1,5;1 do 3;1 (ICD 11, 2018;Krasowicz -Kupis, 2019).
Dysleksja jest uwarunkowana biologicznie. Najważniejsze deficyty poznawcze stwierdzone w dysleksji obejmują:
Ponadto:
Dysleksja oznacza deficyt czytania, a konkretnie poprawności i tempa dekodowania. Rozpoznaje się ją w okresie nauki w szkole podstawowej. Może się zdarzyć, że problemy ujawnią się w wieku późniejszym, gdy ograniczenia jednostki nie pozwolą jej na poradzenie sobie z rosnącymi wymaganiami edukacyjnymi. Objawy dysleksji muszą mieć charakter trwały, czyli występować co najmniej od sześciu miesięcy niezależnie od prowadzonych działań pomocowych. Dysleksja charakteryzuje się tym,że trudności w nauce utrzymują się w czasie, są uporczywe, pomimo odpowiednich warunków i wsparcia edukacyjnego.
Czynniki wykluczające diagnozę:
Źródło: Bogdanowicz M. “O dysleksji”