Specyficzne zaburzenia umiejętności szkolnych – dysleksja, dysortografia, dysgrafia, dyskalkulia

Czym są zaburzenia umiejętności szkolnych?

Dysleksja, czy też dysleksja rozwojowa, w klasyfikacji ICD-10 została ujęta w pozycji F81.0 jako specyficzne zaburzenia umiejętności czytania. Klasyfikacja wskazuje, że dysleksja nie jest  pochodną problemów ze wzrokiem, czy stylu nauczania, jakiemu poddaje się dziecko oraz jego młodego wieku. 

Według ICD-10 ta grupa zaburzeń oznacza problemy ze zrozumieniem czytanego tekstu, rozpoznawaniem słów, czy czytaniem na głos. Dziecko dotknięte zaburzeniem może mieć problem z rozwiązywaniem całych zadań, jakie wymagają czytania i zrozumienia tekstu.  W grupie specyficznych zaburzeń umiejętności szkolnych występuje również dysortografia, dysgrafia i dyskalkulia.

Specyficzne zaburzenia umiejętności szkolnych – dysleksja, dysortografia, dysgrafia, dyskalkulia

Jak często występuje dysleksja?

Dysleksja  jako rozwojowe zaburzenie uczenia się występuje częściej u chłopców, którzy mogą być kierowani do specjalistów także ze względu na współwystępowanie ADHD lub problematycznych zachowań eksternalizacyjnych. W badaniach epidemiologicznych  proporcja mężczyzn z dysleksją do kobiet z tym zaburzeniem waha się od 1,5;1 do 3;1 (ICD 11, 2018;Krasowicz -Kupis, 2019).

Jak powstaje dysleksja?

Dysleksja jest uwarunkowana biologicznie.  Najważniejsze deficyty poznawcze stwierdzone w dysleksji obejmują:

  • deficyt fonologiczny (obniżony poziom przetwarzania fonologicznego)
  • deficyt tempa nazywania

Ponadto:

  • deficyty sensoryczne (obniżony poziom przetwarzania sensorycznego)
  • deficyty pamięci krótkoterminowej i roboczej
  • deficyty uwagowe

Objawy dysleksji

Dysleksja oznacza deficyt czytania, a konkretnie poprawności i tempa dekodowania.  Rozpoznaje się ją w okresie nauki w szkole podstawowej. Może się zdarzyć, że problemy ujawnią się w wieku późniejszym, gdy ograniczenia jednostki nie pozwolą jej na poradzenie sobie z rosnącymi wymaganiami edukacyjnymi. Objawy dysleksji muszą mieć charakter trwały, czyli występować co najmniej od sześciu miesięcy niezależnie od prowadzonych działań pomocowych. Dysleksja charakteryzuje się tym,że trudności w nauce utrzymują się w czasie, są uporczywe, pomimo odpowiednich warunków  i wsparcia edukacyjnego.

Czynniki wykluczające diagnozę:

  • niepełnosprawność intelektualna,
  • nieprawidłowy słuch lub wzrok
  • zaniedbanie środowiskowe
  • brak biegłości dziecka w języku, w którym prowadzone jest nauczanie
  • nieodpowiednia metoda nauczania

Źródło: Bogdanowicz M. “O dysleksji”

Potrzebujesz terapii lub konsultacji?

Zadzwoń i umów wizytę Umów wizytę on-line