Doświadczanie emocji i ich regulacja u młodzieży otwiera drzwi do fascynującego obszaru, gdzie intensywne przeżycia, poszukiwanie tożsamości i rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze zmiennymi stanami emocjonalnymi łączą się z wyborem takiej strategii działania, która jednocześnie te emocje pozwoli wyrazić, ale nie będzie destrukcyjna. Nastolatki stojące na rozdrożu między dzieciństwem a dorosłością, doświadczają wielu wyzwań w tym obszarze, które wpływają na ich zdolność rozumienia siebie i innych, a także na skuteczność radzenia sobie z życiowymi trudnościami. Ten etap życia jest okresem, w którym emocje osiągają nowe, nieznane dotąd, poziomy intensywności.
Aby zrozumieć emocje nastolatków, warto przyjrzeć się kilku kluczowym czynnikom, które wpływają na ich przeżycia emocjonalne:
Młode osoby, których kora przedczołowa odpowiedzialna m.in. za hamowanie impulsywnych reakcji, nie jest jeszcze w pełni rozwinięta, sięgają często po nieadaptacyjne sposoby radzenia sobie z emocjami. Dzieje się tak, ponieważ nie mają jeszcze uformowanych struktur poznawczych, pomocnych w ocenie sytuacji i wyborze działania mniej destrukcyjnego. Dodatkowo, wciąż doskonali się mechanizm uczenia się poprzez obserwację najbliższego otoczenia (modelowanie). To, jakie strategie radzenia sobie z emocjami młode osoby obserwują u rodziców, będzie miało znaczący wpływ na mechanizmy użyte przez nich samych w podobnych sytuacjach. Aby sięgać po bardziej wspierające schematy, kluczowe będzie wzmacnianie obszarów odpowiedzialnych za inteligencję emocjonalną.
Z naukowego punktu widzenia, sięgając do początków badań nad samym zagadnieniem inteligencji emocjonalnej (lata 90. XX w.), można opisać ją jako konstrukt będący kompasem do poruszania się po mapie emocji własnych i rozpoznawania emocji otoczenia oraz przyjmowania określonych, adekwatnych i wspierających, strategii reakcji na te emocje, zawiera ona kilka komponentów:
Istnieje kilka kluczowych strategii, które mogą pomóc rodzicom, opiekunom i nauczycielom wspierać młodych ludzi w zdrowym radzeniu sobie z nazywaniem, rozpoznawaniem, okazywaniem własnych stanów emocjonalnych:
Niektóre emocje mogą być przytłaczające do tego stopnia, że nastolatek nie potrafi poradzić sobie z nimi sam, ani z pomocą rodziców czy nauczycieli. Ciągłe przygnębienie, drażliwość, wycofanie się z życia społecznego, trudności w nauce czy zaburzenia snu mogą świadczyć o głębszych problemach, na przykład depresji lub stanach lękowych. W takich sytuacjach warto rozważyć konsultację z psychologiem lub psychoterapeutą, który pomoże młodemu człowiekowi przepracować trudności i nauczyć się skutecznych strategii radzenia sobie z emocjami. Psychoterapeuta nie daje gotowych odpowiedzi, ale uczy, jak podejmować świadome wybory. Pomaga zrozumieć, skąd biorą się obawy przed porażką i jak sobie z nimi radzić. Jeśli widzisz, że nastolatek często unika odpowiedzialności, boi się konsekwencji lub nie potrafi podjąć żadnej decyzji, ma trudności z radzeniem sobie z doświadczanymi emocjami rozmowa ze specjalistą może być dobrym rozwiązaniem.
Źródła:
Brzezińska, A. (2007). Społeczna psychologia rozwoju, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Strelau, J. (2022). Inteligencja emocjonalna: pojęcie, diagnoza i związek z innymi charakterystykami. w: Różnice Indywidualne. Historia – determinanty – zastosowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Autor: Martyna Jamrożek – psycholog, psychoterapeuta poznawczo behawioralny w trakcie szkolenia.