Młodzież

Wiek dorastania to okres ogromnych zmian w życiu młodego człowieka. Adolescencja to czas: 

  • eksperymentowania
  • sprawdzania się w nowych rolach
  • określania własnych granic
  • określenie swojego miejsca w społeczności
  • wyznaczanie sobie zadań i celów

Spośród różnych zadań rozwojowych młodzież w największym stopniu zaangażowana jest w realizację zadania związanego z posiadaniem bliskich przyjaciół i przynależnością do grupy . Udział w grupach rówieśniczych stwarza warunki do kształtowania stosunków koleżeńskich opartych na przyjaźni, sympatii oraz poczuciu lojalności. Umożliwia rozwój dojrzałych relacji z rówieśnikami tej samej i odmiennej płci (trzecie zadanie rozwojowe). U źródeł silnego włączania się nastolatka w grupę rówieśniczą leży m.in. dążenie do uzyskania akceptacji kolegów, istotnej dla potwierdzenia własnej wartości. Adolescenci, którzy są w małym stopniu akceptowani przez rówieśników wykazują niższą samoocenę, wyższy poziom lęków społecznych i stanów depresyjnych (Asher, Rose, 1999). Nie bez znaczenia grupę rówieśniczą określa się jako krytyczny czynnik socjalizacji dorastających.

Młodzież

Co leczymy

Jakie są najważniejsze zadania rozwojowe na ten okres:

  • Odkrycie i zaakceptowanie swojej płciowości.
    Trudne zmiany hormonalne, naciski kulturowe dotyczące spełnienia określonego wizerunku, utrudnione zaakceptowanie swojego wyglądu i fizjologii, lęk przed dojrzewaniem i dorastaniem, to wszystko wpływa mocno na nastolatka destabilizując jego funkcjonowanie. Te trudności, dyskomfort mogą być redukowane przez zachowania autodestrukcyjne, tj.: anoreksja, bulimia, samookaleczenia, itp.
  • Uzyskanie emocjonalnej niezależności od rodziców/opiekunów
    Natężenie potrzeby niezależności, gotowość do podejmowania autonomicznych decyzji, ponoszenie konsekwencji za swoje czyny mają ścisły związek z relacjami panującymi w systemie rodzinnym.
  • Przygotowanie do życia społecznego i posługiwania się dojrzałym systemem wartości i norm etycznych.

Różnorodność zadań rozwojowych i częste trudności w ich rozwiązywaniu powodują:

  • sytuacje konfliktowe – intrapsychiczne (np. wybór studiów) i interpersonalne ( z rodzicami)
  • zagrożenia dla obrazu siebie
  • przeciążenia np. z powodu natłoku obowiązków szkolnych

To wszystko składa się na kryzys osobowości, który trwa dłuższy czas, może przybierać formę buntu.

Jakie są powszechne symptomy, wymagające zainteresowania dorosłych:

  • zmiana zachowania
  • izolacja od grupy
  • przewlekły smutek
  • pogorszenie wyników w nauce
  • ucieczki z domu
  • używki
  • uzależnienie od internetu, social mediów
  • samookaleczanie się
  • zachowania ryzykowne

Jakie są najczęstsze problemy spotykane u nastolatków:

  • depresja
  • uzależnienia, w tym od Internetu, substancji psychoaktywnych
  • zaburzenia odżywiania
  • zaburzenia obrazu siebie
  • problemy w grupie rówieśniczej, izolowanie się, wycofywanie,

Dzieci potrzebują swoich rodziców i są od nich zależne, ale również funkcjonowanie rodziców jest uzależnione od dzieci. Jest to szczególnie widoczne właśnie  w fazie rodziny z nastolatkami, kiedy adolescenci przeżywają trudności związane z przejściem z dzieciństwa do dorosłości, rodzice natomiast problemy związane z wypracowaniem sobie sposobu funkcjonowania w tym nowym etapie. Odpowiednie działania podejmowane  przez rodziców umożliwiają dorastającym dzieciom zaspokojenie ważnych rozwojowo potrzeb. W tym okresie szczególnie ważne jest:

  • otwarcie na potrzeby dorastającego dziecka,
  • okazywanie zrozumienia jego problemów, również tych wynikających z trudności w zaspokajaniu potrzeb,
  • obdarzanie zaufaniem,
  • przyjmowanie wzrastającego stopnia samodzielności, a jednocześnie pewną kontrolę zachowań będącą oznaką zainteresowania

Potrzebujesz terapii lub konsultacji?

Zadzwoń i umów wizytę Umów wizytę on-line