Opóźniony rozwój mowy

Opóźnienie rozwoju mowy może być samoistne, czyli, tzw. prosty opóźniony rozwój mowy, kiedy trudno jest jednoznacznie uchwycić konkretną przyczynę. Niesprzyjającymi czynnikami z pewnością są nieodpowiednie warunki środowiskowe związane ze słabą stymulacją w fazie rozwoju dziecka, a także zaburzenia emocjonalne.

Często jednak opóźniony rozwój językowy jest konsekwencją nieprawidłowości rozwojowych, t.j.: nieprawidłowo funkcjonujący słuch, niski poziom inteligencji, opóźnione dojrzewanie układu nerwowego, dysfunkcje ruchowe oraz uszkodzenia w budowie narządu mowy, uszkodzenia mózgu, zaburzenia psychiczne, czy występowanie spektrum autyzmu.

Opóźniony rozwój mowy

Czym może objawiać się opóźniony rozwój mowy?

Fragmentaryczne opóźnienie rozwoju mowy dziecka to przede wszystkim późny start mowy i ubogi słownik, gdzie pierwsze wyrazy pojawiają się pod koniec drugiego, a nawet w trzecim roku życia dziecka. Maluch wypowiada wówczas bardzo małą ilość słów względem jego rówieśników. Wiąże się to także z ubogą strukturą gramatyczną wypowiedzi najmłodszych i nieprawidłowościami artykulacyjnymi. Dziecko wymawia wówczas poszczególne dźwięki w sposób charakterystyczny dla wcześniejszego okresu rozwojowego. Nieprawidłowe brzmienie wyrazów może przyjmować formę licznych zamian (czyli substytucji) głosek, przestawek na poziomie sylaby, uproszczeń grup spółgłoskowych, czy skracania wyrazów. Niepokojące również są sytuacje w których dziecko wolno nabywa nowe słowa i często szybko zapomina wyuczonego materiału – nawet jeśli był wielokrotnie powtarzany i utrwalany. W ocenie rozwoju mowy określa się nie tylko sposób jej tworzenia, ale i umiejętność rozumienia, odczytywania komunikatów. Do ważnych obszarów zalicza się także gotowość do komunikacji, stosowanie gestu wskazywania, koncentrację uwagi, uważność na partnera dialogu, czy reakcję na imię.

Rodzice i opiekunowie coraz częściej zwracają uwagę na nieprawidłowości rozwojowe najmłodszych. Wczesna diagnostyka pozwala na szybsze rozpoczęcie terapii – jeśli staje się ona konieczna. Tym samym dzięki odpowiedniemu wsparciu zwiększa szanse na rozwinięcie prawidłowych umiejętności komunikacyjnych dzieci.

Zasób językowy, z jakim dziecko rozpoczyna naukę w szkole jest nieocenioną pomocą w sprostaniu wymogom edukacyjnym. Następstwem opóźnionego, czy też nieprawidłowego rozwoju mowy mogą być trudności w czytaniu i skutecznym opanowaniu poprawnej pisowni, ale także zaburzenia w relacjach interpersonalnych, zaburzenia emocjonalne, czy zaburzenia zachowania.

Jeśli zatem jesteś rodzicem niemówiącego dwu- trzy- lub czterolatka koniecznie zasięgnij porady specjalisty, gdyż wczesna i trafna diagnoza umożliwia zaplanowanie optymalnych i dostosowanych do aktualnych możliwości dziecka działań terapeutycznych.

Bibliografia:
Cieszyńska J., Korendo M., 2007, Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia, Kraków, Wydawnictwo Edukacyjne
Gacka E., 2018, Zaburzenia rozwoju mowy u dzieci z porodów przedwczesnych. Diagnoza i efekty oddziaływań terapeutycznych, Gdańsk, Wydawnictwo Harmonia Universalis
Gładowicz-Bojarska A., 2020, Holistyczne spojrzenie w terapii małego dziecka z opóźnionym rozwojem mowy, Forum Logopedy
Gładowicz-Bojarska A., 2022, Wspieranie dziecka z ORM w środowisku domowym, terapeutycznym i przedszkolnym, [w:] Przedszkolak w potrzebie, (red.) Pałasz J., Września, Wydawnictwo Czary Mary
Grabias S., 2014, Teoria zaburzeń mowy. Perspektywy badań, typologie zaburzeń, procedury postępowania logopedycznego, [w:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, (red.) Grabias S., Kurkowski M., Lublin, Wydawnictwo UMCS

Potrzebujesz terapii lub konsultacji?

Zadzwoń i umów wizytę Umów wizytę on-line