Płynność mówienia to w pełni zrozumiałe dla słuchacza, bezproblemowe wypowiadanie następujących po sobie dźwięków mowy. Dotyczy ona regularnie powtarzających się fraz wypełnionych różną liczbą głosek, czy sylab, niemalże identycznie uporządkowanych pod względem brzmieniowym.
Co to oznacza? Podczas mówienia następujące po sobie wypowiadane frazy są w miarę regularne i uporządkowane. Zachowują zatem pewien rytm wypowiedzi. Stąd dla słuchacza zaburzenia rytmu mówienia postrzegane są jako nieprzyjemne w odbiorze. Takimi zaburzeniami rytmicznymi mogą być częste pauzy, wprowadzanie wyrazów i dźwięków dodatkowych np. głosek, czy sylab, a także nieproporcjonalne rozciąganie frazy w czasie, czyli tzw. przeciąganie, czy przedłużanie dźwięku.
Co istotne, zaburzenia rytmiczności wypowiedzi wiążą się ze stresem komunikacyjnym. Osoba która nie może wywiązać się z realizacji wypowiedzi w przewidzianym czasie, odczuwa dużą presję jej dokończenia. Podczas spontanicznego mówienia nieznaczne objawy niepłynności mogą dotyczyć każdego użytkownika języka. Zwłaszcza w sytuacjach stresowych powodujących napięcie emocjonalne, czy w momencie zmęczenia. W zależności od objawów i stopnia ich nasilenia możemy kwalifikować niepłynność jako normalną i patologiczną – występującą w jąkaniu.
Jednym z podstawowych objawów niepłynności jest przedłużanie dźwięku. Dodatkową cechą towarzyszącą może być także obecność podwyższonego napięcia mięśniowego np. w obrębie krtani lub innych narządów mowy, co nazywane jest spastycznością. Podwyższenie napięcia mięśniowego zwykle powoduje pojawienie się zbędnych pod względem komunikacji ruchów obejmujących mięśnie twarzy, szyi, niekiedy także tułowia i kończyn. Ruchy te w jąkaniu są w dużej mierze reakcją wyuczoną, która ma pomóc w pokonaniu napięcia i niepłynności.
Kolejnym istotnym objawem niepłynności jest powtarzanie dźwięków. Z reguły za nieprawidłowe uznać można wielokrotne powtórzenia głoski lub sylaby.
Jedynie powtórzenia jednokrotne, wyrazów jednosylabowych lub sylab i głosek na początku wyrazu mogą uznawane być za normę. Jeżeli jednak występują one stosunkowo często w wypowiedziach konkretnej osoby oraz towarzyszy im napięcie mięśni ciała, czyli tzw. spastyczność, można uznać to za sygnał niepokojący względem występowania jąkania.
Jak można sobie z tym radzić? W sytuacji która wskazuje na występowanie patologicznej niepłynności mówienia, należy zasięgnąć porady specjalisty. Warto umówić się na konsultację z terapeutą jąkania, gdyż wczesna i trafna diagnoza umożliwia zaplanowanie optymalnych i dostosowanych do aktualnych możliwości dziecka, czy osoby dorosłej działań terapeutycznych. Co ważne, w każdym wieku można poprawić jakość mówienia. Warto o to zadbać, gdyż język jest jednym z podstawowych czynników grupotwórczych i istotnie wpływa na jakość życia w społeczeństwie.
Pierwsze symptomy niepłynności w mowie pojawiają się u części dzieci w wieku przedszkolnym. Przypada to na okres intensywnego rozwoju mowy od około 2 do 7 r. ż. U większości dzieci objawy te ustępują – wówczas mamy do czynienia z rozwojową niepłynnością mówienia. Dzieci u których jąkanie się utrwali prezentować mogą jeden lub więcej wyżej opisanych objawów. Są nimi: powtarzanie dźwięków i sylab, wydłużanie dźwięków, czy bloki. Co istotne – współwystępują z nimi także objawy wtórne, czyli trudne emocje związane z trudnościami komunikacyjnymi, a nawet lęk przed mówieniem. Niepłynność utrwalona może mieć stały poziom, nasilać się z czasem lub też występować okresowo w sposób zmienny.
Zgodnie z wieloczynnikową koncepcją jąkania wymienia się kilka obszarów, które mogą stanowić predyspozycje do utrwalania się niepłynności u dziecka. Takich predyspozycji możemy szukać w obrębie czynników fizjologicznych, lingwistycznych, psychologicznych i środowiskowych.
Czynniki fizjologiczne stanowią niezmienny obszar, na który nie mamy wpływu w terapii. Są nimi:
Charakter pozostałych z wymienionych wcześniej czynników umożliwia wdrażanie holistycznych oddziaływań terapeutycznych. Najważniejszymi osobami, które mogą skutecznie wspierać dziecko w ustępowaniu jąkania, jest jego najbliższe środowisko. Należy wówczas modelować zachowania dziecka poprzez właściwą postawę akceptacji, co pomaga w swobodniejszej komunikacji. Terapia w takim przypadku powinna zatem stanowić zarówno pracę z samym dzieckiem – poprzez naukę technik płynnego mówienia, jak i przede wszystkim z jego rodzicami. Wówczas metody oddziaływań terapeutycznych pozwalają na holistyczną opiekę nad całą rodziną, a tym samym wypracowanie strategii, z których będą mogli korzystać wszyscy, nawet po zakończeniu terapii. Obejmować one powinny wszystkich domowników osoby jąkającej się. Ważne jest spokojne mówienie – bez pośpiechu i po kolei – z jednoczesną akceptacją emocji, budowaniem poczucia własnej wartości i otwartości wobec jąkania.
Bibliografia:
Humeniuk E., Góral-Półrola J., Tarkowski Z., 2017, Czy mózg się jąka?, [w:] Logopedia, t. 46 (red.) Panasiuk J., Lublin, Polskie Towarzystwo Logopedyczne
Jastrzębowska-Jasińska A., 2022, Przedszkolak się jąka – co robić?, [w:] Przedszkolak w potrzebie, (red.) Pałasz J., Września, Wydawnictwo Czary Mary
Kelman E., Nicholas., 2013, Praktyczna interwencja w jąkaniu wczesnodziecięcym. Podejście interakcyjne rodzic – dziecko – Palin PCI, Gdańsk, Wydawnictwo Harmonia Universalis
Woźniak T., 2014, Niepłynność mówienia,[w:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, (red.) Grabias S., Kurkowski M., Lublin, Wydawnictwo UMCS