Zaburzenie na poziomie wykonawczym ruchowego mechanizmu mowy, spowodowane strukturalnymi i czynnościowymi zmianami układu nerwowego, które skutkuje dysfunkcjami w obrębie aparatu oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego, a przez to zniekształceniami wypowiedzi w zakresie realizacji dźwięków mowy, określa się mianem dyzartrii. W skrajnych przypadkach może się ona wiązać z niemożnością wytwarzania dźwięków mowy.
Jakie są objawy dyzartrii?
Określając dominujące objawy zaburzeń dyzartrycznych można wyszczególnić podstawowe ich typy. Wśród nich wymienia się:
Dyzartria może występować również u dzieci. Tego typu zaburzenie wykonawcze mowy, powiązane z zakłóceniami kontroli mięśniowej aparatu mowy w wyniku uszkodzeń neurologicznych, najczęściej opisywane jest w przebiegu mózgowego porażenia dziecięcego (MPD). Może także wystąpić we wczesnym dzieciństwie w wyniku pourazowego uszkodzenia mózgu lub innych chorób neurologicznych.
Jednym z najczęstszych problemów osób z dyzartrią jest ograniczona zrozumiałość ich wypowiedzi. Głównym zatem celem postępowania terapeutycznego stanowi polepszenie zrozumiałości mówienia lub rozwinięcie sprawności umożliwiających budowanie wypowiedzi zrozumiałych dla otoczenia. Ważne jest wczesne rozpoczęcie korekcji mowy i funkcji z nią związanych. Praca wówczas opiera się nie tylko na ćwiczeniach jakości dźwięków mowy, ale przede wszystkim na całościowym usprawnianiu kompleksu ustno-twarzowego związanego z czynnościami pokarmowymi, t.j. gryzienie, żucie, połykanie, w przypadku dzieci ssanie, ale także tworzenie prawidłowych wzorców oddychania.
Bibliografia:
Grabias S., 2014, Teoria zaburzeń mowy. Perspektywy badań, typologie zaburzeń, procedury postępowania logopedycznego, [w:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, (red.) Grabias S., Kurkowski M., Lublin, Wydawnictwo UMCS
Jauer-Niworowska O., 2009, Dyzartria nabyta. Diagnoza logopedyczna i terapia osób dorosłych,Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej
Mirecka U., 2015, Postępowanie logopedyczne w przypadku dyzartrii, [w:] Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, (red.) Grabias S., Panasiuk J., Woźniak T., Lublin, Wydawnictwo UMCS
Mirecka U., 2014, Dyzartria w aspekcie diagnostycznym. Typologia zjawisk, [w:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, (red.) Grabias S., Kurkowski M., Lublin, Wydawnictwo UMCS