Zaburzenia prawidłowej realizacji fonemów określa się mianem dyslalii. Jest to nieprawidłowy mechanizm tworzenia głosek – najmniejszych elementów dźwiękowej formy wypowiedzi. Najczęściej terapia logopedyczna w tym przypadku ukierunkowana jest na kształtowanie właściwych ruchów oddechowo-fonacyjno-artykulacyjnych. Ważnym aspektem usprawniania narządów mowy jest trening czynności prymarnych, który naturalnie realizowany jest w trakcie jedzenia, picia i oddychania.
Tworzenie dźwięków mowy jest czynnością przebiegającą na wielu poziomach i zależy od różnych struktur. Do podstawowych warunków rozwoju mowy w zakresie wykonawczym należy prawidłowe funkcjonowanie powiązanych układów anatomiczno-funkcjonalnych. Szczególnie ważny jest obwodowy ruchowy aparat mowy, do którego należą mięśnie twarzy, jamy ustnej i gardła, w tym podniebienie, język, wargi, a także właściwy zgryz. Wraz z układem oddechowym i fonacyjnym odpowiadają one za kształt foniczny – czyli dźwiękowy, budowanych wypowiedzi. Podstawą funkcjonowania tych struktur są ośrodki mózgowe.
Każda niewłaściwa realizacja fonemu wynika z pewnych nieprawidłowości. Może być skutkiem występowania trudności różnorakiej natury anatomicznej, funkcjonalnej, czy percepcyjnej. Wówczas organizm kompensuje, czyli zastępuje niedziałającą strategię ruchową inną, możliwą do wykonania.
Zatem dyslalia, jako wada wymowy, która objawia się nieprawidłową wymową głosek, nie jest wynikiem zaburzeń neurologicznych, jak np. w przypadku afazji, czy dyzartrii. Skutecznie poprowadzona terapia logopedyczna, poprzedzona wnikliwą diagnostyką i uchwyceniem przyczyny nieprawidłowości artykulacyjnych, przynosi poprawę jakości mówienia. Ilość i rodzaj ćwiczeń korygujących, należy dobrać do indywidualnych potrzeb Pacjenta. Ważna jest także regularność w ich wykonywaniu – dlatego niezbędnym jest kontynuowanie ćwiczeń w domu.
Klasyfikacje wad wymowy to przede wszystkim klasyfikacje objawowe. Można je podzielić na ilościowe – dotyczące liczby nieprawidłowo realizowanych głosek – oraz jakościowe – czyli te które określają rodzaje wad.
Poprzez połączenie dwóch powyższych podziałów – ogólnego z bardziej szczegółowym, powstały precyzyjne określenia nieprawidłowości artykulacyjnych, t.j.: mogirotacyzm, jako brak realizacji głoski: r, pararotacyzm rozumiany jako zastępowanie głoski r przez inną, czy też rotacyzm właściwy oznaczający zniekształcenie głoski r.
Powstały również typologie, których podstawą jest miejsce artykulacji poszczególnych głosek, są to m.in.: r języczkowe, r międzyzębowe, r policzkowe, r wargowe, które może mieć postać dwuwargowego lub wargowo-zębowego, r podniebienne, czy r gardłowe.
Podobnie przedstawia się nieprawidłowości atrykulacyjne głosek dentalizowanych – ś, ź, ć, dź, s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż. Wymienia się: parasygmatyzm, sygmatyzm właściwy, wargowo-zębowy, międzyzębowy, przyzębowy, boczny.
Bibliografia:
Grabias S., 2014, Teoria zaburzeń mowy. Perspektywy badań, typologie zaburzeń, procedury postępowania logopedycznego, [w:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, (red.) Grabias S., Kurkowski M., Lublin, Wydawnictwo UMCS
Pluta-Wojciechowska D., Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji. Podstawy postępowania logopedycznego, 2021, Bytom, Wydawnictwo Ergo-Sum
Pluta-Wojciechowska D., 2017, Dyslalia obwodowa. Diagnoza i terapia logopedyczna wybranych form zaburzeń, Bytom, Wydawnictwo Ergo-Sum
Sołtys-Chmielowicz A., 2014, Klasyfikacje zaburzeń wymowy, [w:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, (red.) Grabias S., Kurkowski M., Lublin, Wydawnictwo UMCS
Sołtys-Chmielowicz A., 2008, Zaburzenia artykulacji. Teoria i praktyka, Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls
Sołtys-Chmielowicz A., 1997, Klasyfikacje wad wymowy (dyslalii), [w:] Audiofonologia, t. 10, Kraków, Polski Komitet Audiofonologii