Trening uważności z dzieckiem

#jesteśmyzWami

Często zgłaszanym przez Was oczekiwaniem jest „Chciałabym/Chciałbym, aby moje dziecko lepiej radziło sobie z emocjami”.  Co to oznacza? Czy chodzi o kontrolę swoich emocji? Unikanie ich? Nie. Pokazujmy dzieciom, że czasem większa siła kryje się w akceptacji, że nie wszystko mogę zmienić, ale mogę zmienić swoją reakcję, swoje nastawienie, swoją ocenę sytuacji. Te umiejętności trzeba ćwiczyć i doskonale ćwiczy się je razem z dzieckiem. Nasza rzeczywistość aktualnie sprzyja ćwiczeniu się w akceptacji tego, czego zmienić nie możemy. Proponujemy Wam, aby ten czas wykorzystać na krótkie ćwiczenie – Osobista prognoza pogody. Ćwiczenie ma na celu zobrazować, że są w nas zarówno przyjemne jak i nieprzyjemne uczucia. Akceptowanie tych uczuć jest bardzo ważne. Ćwiczenie jest wstępem do uświadomienia sobie, że możemy czuć każdą emocję, ale nie musimy dawać jej się ponieść. Nie zmienimy uczuć, ale możemy zmienić zachowanie. Proszę aby rodzic i dziecko usiedli razem, zamknęli oczy i zastanowili się co teraz odczuwają. Rodzic może prowadzić spokojnie to ćwiczenie poprzez zadawanie pytań:

  • Jaką pogodę czujesz w środku swojego ciała?
  • Czujesz odprężenie, słońce, które świeci? Czy to, że pada deszcz, a na niebie są czarne chmury?
  • Może jest burza?
  • Co zauważasz?
  • Gdy już w spokoju odkryjesz w tym momencie co czujesz pozostaw to… takie jakie jest…. Nie zmieniaj tego, tak jak nie możemy zmienić pogody na zewnątrz.
  • Nie możesz zmienić swojego nastroju, tak jak nie możemy zmienić pogody na zewnątrz.
  • Na pewno jeszcze dzisiaj ta pogoda się zmieni, ale teraz jest taka. Twój nastrój też się zmieni. Przechodzi jeden w drugi. Ty masz różne uczucia, tak jak różna może być pogoda. I to jest w porządku.

Daj dziecku swoją obecność, bliskość, wysłuchaj. To ćwiczenie to pierwszy krok do dalszego trenowania swoich reakcji.

Ćwiczenia uważności zostały opracowane na podstawie publikacji:
Snell E.(2015). Uważność i spokój żabki. Warszawa: CoJaNaTo.

 

 

Powrót

Umów się na wizytę