Pandemiczny zestaw do ćwiczeń integracji sensorycznej dziecka

#jesteśmyzWami

Rodzice! Przed zamknięciem placówek wasze dzieciaki bardzo systematycznie korzystały z terapii integracji sensorycznej w naszej poradni. Wiemy, że to była dla Was bardzo ważna pomoc, która nagle musiała zostać czasowo zawieszona. Cieszyliście się z postępów, widzieliście, że terapia działa. Aby zachować ciągłość tych oddziaływań, zachęcamy Was mocno do tego, by kontynuować niektóre z nich w domu. Naprawdę wiemy, że to trudne dla Was, by jednocześnie pełnić wiele ról -rodzica, często nauczyciela, pracownika, terapeuty. Proponujemy, abyście poświęcili na ćwiczenia kilka-kilkanaście minut dziennie, dwa razy w tygodniu. Spróbujcie! Poniżej przedstawiamy kilka prostych pomysłów na domową integrację sensoryczną, które przygotowała nasza uwielbiana przez dzieciaki terapeutka, Natalia Habik-Tatarowska.

Układ dotykowy:

  1. Zabawa w szefa kuchni (dodatkowo stymulujemy układ smakowy oraz węchowy):

Pobawcie się w kulinarną zgadywankę. By otworzyć dziecko na nowe smaki i zapobiec problemom z wybiórczym jedzeniem, zapoznawaj je z nowymi strukturami, konsystencjami i smakami. Przygotuj rozmaite degustacyjne kąski z tego, co masz w domu, na przykład kawałki owoców, warzyw, różne kasze. Zasłoń dziecku oczy i poproś o degustowanie twoich potraw z bufetu. Dziecko będzie miało szansę zbudować upodobania kulinarne w oderwaniu od na przykład nieapetycznego wyglądu danej potrawy. Zachęcaj dziecko do próbowania nowych potraw, o różnych smakach i konsystencji.

  1. Domowa plastyka:

Niezależnie od wieku dziecko potrzebuje stymulacji rozwoju zdolności manualnych. Technik jest mnóstwo! Robienie małych kulek z bibuły i przyklejanie ich do kartki wymaga precyzji i skupienia. Robienie wydzieranki uczy determinacji. Szukanie w gazetach obrazka pasującego do całości projektu zachęca do kreatywnego myślenia. Wszystkie te zajęcia łączą w sobie jedno – to trening zdolności manualnych. W ten sposób dziecko ćwiczy precyzję, której wypracowanie pozwala na bezproblemowe zapinanie guzików, zamka, wiązanie butów, ale też pisanie. Ćwiczenie koordynacji wzrokowo – mięśniowej daje możliwość planowania motorycznego i najprościej mówiąc, swobodnego działania i samodzielności. Pamiętajcie, rozwój motoryki to jedna z kluczowych umiejętności w rozwoju dziecka.

  1. Malowanie dłońmi, stopami:

Farbę przeznaczoną do malowania palcami możesz zmieszać z innymi materiałami, np. kaszą, piaskiem, ryżem itp. Stwórzcie też własną „farbę” z kisielu, galaretki czy pianki do golenia.

  1. „Dotykowe pudełko”:

Weź pudełko po butach lub poszewkę na poduszkę, umieść w środku różne przedmioty.  Przygotuj kilka przedmiotów o różnym kształcie, wielkości i fakturze. To może być np. piórko, drewniany klocek, kauczukowa piłka, pluszowy miś – to, co masz pod ręką. Zasłoń dziecku oczy lub poproś, by je zamknęło i zaproś do zgadywania kolejnych przedmiotów. Ta prosta zabawa świetnie buduje zaufanie oraz stymuluje układ dotykowy dziecka.

  1. Zabawa w kąpieli:

Zachęcaj dziecko do używania podczas kąpieli różnych rodzajów gąbek, mydeł i ręczników. Zaproponuj maluchowi myjki o różnych fakturach, gąbki o odmiennych kształtach, możesz też dodać do kąpieli odrobinę krochmalu z mąki ziemniaczanej.


Układ przedsionkowy (odpowiedzialny m.in. za ruch i równowagę, napięcie mięśniowe, koordynację):

  1. Ruchowa ruletka:

Zorganizuj waszą domową lekcję wychowania fizycznego połączoną z zabawą. Wypisz na małych karteczkach nazwy ćwiczeń, które zna dziecko (np. cwał, przysiady, skip A, skip C, pajacyki, żabka itp.). Karteczki złóż na pół i wrzuć do pudełka. Kolejno losujecie karteczkę i wykonujecie ćwiczenie, które jest na niej wskazane.

Możecie wykonywać każde ćwiczenie razem albo bawić się w kibica dopingującego osobę, która aktualnie ćwiczy. Pamiętajcie o mierzeniu czasu lub liczeniu ilości powtórzeń, aby zasady zabawy były jasne. To zabawa tworząca pozytywne konotacje z ruchem fizycznym, ucząca współpracy i dyscypliny. Wzmacnia koordynację i sprawność ruchową dziecka, a także… waszą relację!

  1. Skakanie na piłce:

Wspólne zabawy na dużej nadmuchiwanej piłce, na której maluch będzie mógł usiąść i skakać.

  1. Tor przeszkód:

Stwórzcie wspólnie tor przeszkód, taki który będzie wymagał od dziecka pełzania, skakania, wspinania, turlania, celowania itp.

  1. Huśtanie:

Bujajcie się razem na różnego rodzaju huśtawkach (podwieszanych, wahadłowych, wiszących oponach). Jeżeli nie macie huśtawek możecie wziąć z drugą osobą koc i złapać za jego końce, wówczas dziecko będzie leżało na kocu jak na hamaku.

  1. Turlanie:

Turlajcie się razem na kocyku, na miękkim materacu.

  1. Bieganie:

Przypomnij sobie zabawę w berka; ścigajcie się, rozegrajcie mecz piłki nożnej czy koszykówki.

  1. Skakanie:

Zachęcaj dziecko do zeskakiwania z niewielkiego podwyższenia (np. pierwszego stopnia schodów), wskakiwania na oznaczone pole, grę w klasy, zabawę skakanką.

Układ proprioceptywny (tzw. czucie głębokie, dostarcza wrażeń z mięśni i stawów):

  1. Zabawa w “taczkę”:

Dziecko opiera dłonie o podłogę, a ty chwytasz je za nogi i prowadzisz niczym taczkę.

  1. Siłowanie:

Usiądź na podłodze i powiedz dziecku „Spotkałeś na swojej drodze ogromny kamień, spróbuj go przepchnąć”.

  1. Naleśnik:

Połóż koc na ziemi. Zaproś dziecko do położenia się na kocu wzdłuż jego brzegu. Zacznij delikatnie zwijać “naleśnika”, turlając ostrożnie dziecko po kocyku, aż całkowicie będzie owinięte – oczywiście nie za ciasno. Kiedy naleśnik będzie zwinięty, zacznij turlać dziecko w drugą stronę, odwijając je aż do pozycji wyjściowej.

  1. Lawa:

Ułóżcie ścieżkę z poduszek. Mogą być różnej wielkości i miękkości. Najlepiej robić to na dywanie, dużym kocu lub upewnić się, że poduszki są wystarczająco duże i stabilne. Możecie użyć także specjalnie dedykowanych takim zabawom obiektów sensorycznych (pufa masująca, fistaszek). Zachęć dziecko do przebiegania i przeskakiwania tej trasy. Możecie udawać, że podłoga jest lawą lub wodą i nie można jej dotknąć. Adrenalina, dobra zabawa i trening równowagi gwarantowane!


Natalia Habik-Tatarowska

Powrót

Umów się na wizytę