Ostatnie lata przyniosły prawdziwy rozkwit nowych technologii. Urządzenia elektroniczne z dostępem do internetu są powszechnie dostępne, a korzystają z nich już nawet najmłodsze dzieci. Specjaliści biją na alarm, że powoduje to szereg niekorzystnych konsekwencji dla rozwoju dzieci. Mówią o tym sami rodzice, nauczyciele. Zauważają, że dzieci bardzo łatwo przekraczają granicę między prawidłowym korzystaniem z urządzeń elektronicznych, a nadużywaniem ich. Zjawisko wydaje się przybierać na sile. W ostatnich latach coraz więcej mówi się o uzależnieniu od Internetu, które próbuje się klasyfikować w grupie uzależnień behawioralnych.
Z badań prowadzonych przez Fundację EU Kids Online wynika, że aktywnymi użytkownikami Internetu stają się z roku na rok coraz młodsze dzieci. Od 18 do 38 % użytkowników stwierdza u siebie od 1 do 4 symptomów uzależnienia. 9 % podaje, że rozpoznaje u siebie wszystkie objawy z listy ( zaniedbanie spożywania posiłków, potrzeby snu, zaniedbanie rodziny lub obowiązków szkolnych, poczucie dyskomfortu w przypadku braku dostępu do internetu, nieudane próby ograniczenia czasu w sieci, uświadomienie sobie, że korzystam z sieci bez większego zainteresowania konkretnym działaniem). Z badań wynika, że więcej czasu online spędzają dzieci, u których stwierdza się wysoki poziom niepowodzeń szkolnych.
Specjaliści zajmujący się zjawiskiem uzależnień zwracają uwagę na podobne podłoże uzależnień od czynności i uzależnień od substancji. Podobieństwa dotyczą funkcjonowania biologicznego, ale też metod terapeutycznych stosowanych w leczeniu zaburzeń. Czym zatem jest uzależnienie? Jest to psychiczny bądź fizyczny przymus do wykonywania pewnych czynności lub przyjmowania określonych substancji w oczekiwaniu na efekty ich działania lub dla uniknięcia przykrych objawów braku. Problem uzależnienia pojawia się wówczas, gdy czynność, w tym przypadku korzystanie z Internetu, zaczyna pochłaniać coraz więcej czasu. Zaczyna pełnić funkcję nagradzającą, powodującą odprężenie i odreagowanie oraz poczucie ucieczki od codzienności.
Takie rozpoznanie można postawić, gdy w okresie ostatniego roku stwierdzono obecność co najmniej trzech objawów z poniższej listy:
Nieliczne jak dotąd badania pokazują, że są to osoby charakteryzujące się pewnymi cechami temperamentu – jak lęk społeczny, zależność od nagrody. Osoby podatne prezentują niską odporność na stres, niską wytrwałości w działaniu, niską skłonność do współpracy w połączeniu z brakiem kompetencji społecznych oraz odczuwają realną samotność.
Niezwykle istotne dla zapobiegania wystąpieniu problemu uzależnienia jest budowanie bezpiecznej więzi z dzieckiem. Charakteryzuje się ona przede wszytkim wrażliwością na jego potrzeby, odpowiadaniem na nie, zapewnianiem komfortu emocjonalnego oraz stawianych dziecku jasnych granic. Taka postawa sprzyja kształtowaniu zaufania dziecka do rodziców i innych ludzi. Uczeniu się przez dziecko reagowania w sytuacjach stresowych, regulowania swoich emocji. Sprzyja to w późniejszych latach wytworzenia się tolerancji na frustrację, odporności na stres, zadowolenia z relacji osobistych.
W sytuacjach gdy rodzice zauważają problem nadmiernego korzystania z internetu lub już uzależnienia warto skontaktować się ze specjalistą, który oceni nasilenie trudności i zaproponuje odpowiednią pomoc. Przede wszystkim jednak będzie próbował znaleźć przyczynę, która leży u podłoża trudności. Programy terapeutyczne dla dzieci i osób uzależnionych od korzystania z internetu są bardzo podobne do tych skierowanych dla osób uzależnionych np. od substancji, ale ponieważ niemożliwym jest wymagać od dzieci całkowitej abstynencji od komputera. Cel terapeutyczny jest bardziej skoncentrowany na zmianie sposobu korzystania z komputera. Uczeniu rozumienia swoich emocji, sposobów regulacji emocji, radzenia sobie z uczuciem napięcia, niepokoju, a także rozszerzania repertuaru strategii społecznych.
Bibliografia:
Magdalena Krzyżak