Drodzy Rodzice i Nauczyciele, zapewne niektórzy z Was doświadczyli w procesie wychowawczym/ swojej pracy kontaktu z dzieckiem zdolnym. Warto wiedzieć, że do pełnego rozwoju wybitnych uzdolnień konieczna jest równowaga między zdolnościami poznawczymi, twórczymi i motywacyjnymi. Często obserwuje się brak takiej równowagi, stąd na przykład duża popularność warsztatów kreatywności dla dzieci zdolnych. Badania pokazują, że wysokiemu poziomowi inteligencji ogólnej nie zawsze towarzyszy wysoki poziom zdolności twórczych. Nierównowaga pomiędzy czynnikami poznawczymi, twórczymi i motywacyjnymi (zaangażowanie), często jest przyczyną braku osiągnięć u osób, które jako dzieci były uważane za wybitnie zdolne. Pamiętajmy, że sama inteligencja w popularnym rozumieniu nie wystarcza do przekucia umiejętności w sukces. Okazuje się, że istnieją pewne cechy, które – skompilowane z wysokim poziomem inteligencji, mogą uprawdopodabniać osiągnięcia w jakiejś dziedzinie. Są to: wytrwałość w dążeniu do celu, potrzeba osiągnięć, zaufanie do własnych możliwości i wolność od poczucia niższości. Brak wyżej wymienionych może pozbawić osiągnięć dzieci wyjątkowo zdolne.
Poniżej zamieszczam dziesięć cech wybitnie zdolnego dziecka (na podstawie opracowania E. Nęcka):
Bibliografia:
Magdalena Krzyżak
Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z Internetu. Wyrażając zgodę, zgadzasz się na używanie plików cookie zgodnie z naszą polityką plików cookie.
Gdy odwiedzasz dowolną stronę internetową, może ona przechowywać lub pobierać informacje w Twojej przeglądarce, głównie w postaci plików cookie. Kontroluj swoje osobiste usługi plików cookie tutaj.